Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

De krachtenopbouw is zowel indrukwekkend als evenwichtig, een cocktail waarvoor geen echte autoliefhebber onverschillig kan blijven en alle gegoochel met turbo’s een beetje primitief doet lijken. Ook de bedrijfsstilte is indrukwekkend en zorgt daardoor voor een bedrieglijke indruk : men rijdt steeds sneller dan men vermoedt en dat maakt de ingrepen op het gebied van de actieve veiligheid allerminst overbodig. Naast een ABS werden ook een automatische stabiliteitscontrole (die ingrijpt op het motormanagement) en een tractiecontrole (die zowel het gas vermindert als één of meerdere wielen afremt) gemonteerd. Persoonlijk vonden we de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, de nieuwe ophanging en de in samenwerking met Pirelli ontwikkelde P Zero-banden met asymmetrisch profiel, minstens evenveel bijdragen tot de veiligheid. Een dubbele full size-airbag, gordelspanners en een 25 % grotere rigiditeit vormen de basis van de passieve veiligheid.

Omdat liefhebbers van sportieve Jaguars in de regel ook golfspelers zijn, werd ervan uitgegaan dat in de koffer minstens plaats moest zijn voor twee golftassen en een reservewiel. Het dashbord is traditiegetrouw met echt hout bekleed (esdoorn is standaard, wortelnotenhout een optie), en wordt aangevuld met een indrukwekkende airconditioning en een 80 Watts radiocassette-installatie. In optie kan men die vervangen door de exclusieve, Amerikaanse Harman Kardon-installatie (240 Watt, 8 kanalen, 9 of 10 luidsprekers en een automatische cd-lader). De rijderszit is elektrisch in zes richtingen verstelbaar, het stuur kan zowel in de hoogte als axiaal worden bijgesteld. Maar de plaats voor de pedalen vonden we omwille van de brede tunnel niet ideaal.

Voor echte hardrijders is op aanvraag een CATS (computer active technology suspension) voorhanden met een aanpasbare ophanging en 18 duims wielen, die volgens de ontwerpers ?het GT comfort met de sportieve handeling combineren.?

De cabrioversie waarvan het dak in twintig seconden volautomatisch opent of sluit, kreeg een glazen achterruit mee en een gevoerde kap, die op meer dan voorbeeldige wijze de stilte isoleert en ook gesloten heel fraai oogt. Om maar te zeggen dat Jaguar met de XK8 terug op het hoogste niveau staat, terwijl de afgunst alom loert. Wie de coupé wil, moet standaard op 2,53 miljoen frank rekenen. Een cabrio kost 2,9 miljoen frank, waarvan de staat er schaamteloos 503.306 frank op zak steekt.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content