Waarom werkt het ene merk prima in ons land, en het andere totaal niet ? Met andere woorden : welke stijl typeert ons volkje ? Omdat een kijk van buitenaf vaak frisse inzichten geeft, vroegen we het aan IKKS, een Frans merk met België als grootste afzetmarkt.

Het Parijse vlaggenschip van IKKS ligt in de rue d’Argout, een zijstraat van de hippe rue Etienne Marcel. Dit pand ademt perfect de sfeer van het merk, zoals omschreven door Pierre-André Cauche, CEO van Zannier, de textielgroep waartoe IKKS behoort : “Natuurlijke, comfortabele urban chic met een sportief element, en met oog voor details.” Samen met Barbara Gendre, verantwoordelijk voor imago en communicatie, probeert hij te verklaren waarom dit goed scoort in ons land. Zó goed, dat IKKS wel eens verkeerd ingeschat wordt : “Vooral in Frankrijk en Spanje heb ik al verschillende mensen ontmoet die ervan overtuigd waren dat we een Vlaams merk zijn.” Het vertrouwen in ons land is dan ook groot : de eerste winkel van het merk, intussen al meer dan vijftien jaar geleden, opende niet in la douce France, maar wel in Knokke. Een analyse van de Belgische stijl, in vier stellingen.

“Er zijn twee Belgiës.”

Cauche : “Enerzijds is er de Vlaamse consument, die bij IKKS vooral op zoek gaat naar chique elementen en gesofisticeerde sportswear. Hij zal kiezen voor sobere, uniforme kleuren, toon op toon, eerder schakeringen dan kleuren eigenlijk. Samengevat houdt de Vlaming dus van discrete eenvoud en elegante chic in een zacht, neutraal kleurenpalet. In Wallonië zien we deze trends ook wel, maar daar staat de consument toch meer open voor kleurrijke, frisse stukken, meer zoals in Frankrijk. Ons succes is in beide landsdelen ongeveer even groot, maar in Vlaanderen zien we meer potentieel, economisch gezien.”

“Stijl is gelinkt aan landschap en klimaat.”

Cauche : “De sobere smaak van Vlamingen heeft volgens mij te maken met het land, zijn cultuur en de architectuur, die vooral draait om neutrale, grijze materialen,… Op dat vlak zien we trouwens ook gemeenschappelijke punten met Rijsel. En dat alles heeft natuurlijk met het klimaat te maken. Dit zal misschien als een cliché klinken : in het zuiden zien we vrouwen die iets meer op de zon gericht zijn, die een beetje opener zijn. Terwijl ze in het noorden beheerster zijn. Wij ervaren dat toch, in de kleuren en vormen die verkocht worden.”

“Té vrouwelijk verkoopt niet in het noorden.”

Cauche : “Op voorhand zeggen wat goed zal verkopen in Vlaanderen is moeilijk, maar we kunnen wel makkelijk voorspellen wat het níet goed gaat doen. Zodra de stukken heel gekleurd worden, heel vrouwelijk, met pailletjes bijvoorbeeld, een beetje ostentatief of losser, dan moeten we toch opletten.”

“Belgische meisjes zijn de mooiste van de wereld.”

Gendre : “Vanaf het begin was het een bewuste keuze om altijd dezelfde publi-citeitsbeelden te gebruiken in de vier hoofdlanden : Frankrijk, België, Nederland en Spanje. En heel vaak – zoals bij de laatste beelden – werken we met Belgische modellen, de mooiste meisjes van de wereld ( lacht), of althans toch heel sympathieke.”

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content