
BAAS BIJ BOSS
Hugo Boss opende zopas een nieuw vlaggenschip in Antwerpen. Daar worden voor het eerst in België alle lijnen van de Duitse kledinggigant ondergebracht. Waaronder Boss Selection, de lijn ‘voor mannen die meer willen’.
De nieuwe megastore in Antwerpen is bijna zevenhonderd vierkante meter groot, genoeg om voor het eerst in België het volledige universum van Boss bij elkaar te brengen : de lijnen Boss Black, Boss Orange en Boss Green, plus Hugo – voor jongere, mode-bewustere klanten – en Boss Selection, voor mannen die, zoals creatief directeur Kevin Lobo van Selection het uitdrukt, “net iets meer willen”.
Hugo Boss heeft in totaal elf lijnen. Zowel Boss Black als Boss Selection zijn in essentie bedoeld voor de garderobe van de zakenman. Dat is op zich niet verwonderlijk : het pak ligt aan de basis van het succes van het bedrijf. Maar voor de buitenstaander is het onderscheid niet altijd even duidelijk. “Selection mikt hoger”, zegt Lobo op de stand van Selection tijdens de laatste editie van de mannenbeurs Pitti in Firenze, waar het merk na vier jaar afwezigheid een opvallende comeback maakt. “Voor mij is het verschil tussen beide lijnen kristalhelder. Met Boss Selection brengen we vernieuwing, vakmanschap, kwaliteit.” Zijn de pakken van Boss Black dan, ahem, ouderwets en slecht gemaakt ? “Natuurlijk niet”, reageert Lobo. “Vergelijk het met een Golf en een Mercedes : allebei uitstekende auto’s, maar de afwerking is niet dezelfde. De prijs-kwaliteitsverhouding van Black is geweldig, beter zelfs dan die van onze concurrenten. Maar sommige mannen kunnen zich meer veroorloven. Ze willen iets anders. En die mannen willen we niet verliezen.” Boss Selection is innovatief, maar jaagt nooit de mode achterna. “We hebben veel aandacht voor details. De kwaliteit is uitzonderlijk. We maken pakken die comfortabel zijn en modern. Maar we zullen nooit experimenteren.”
MAATWERKSERVICE
Kevin Lobo volgde een opleiding als kleermaker, werkte bij Duitse merken als Windsor en Van Laack en staat sinds 1999 op de loonlijst van Hugo Boss, aanvankelijk in het atelier van Boss Black. “Ik had twee zussen die gek waren van mode, en ik begon zelf al heel jong kleren te maken. Het was voor mij snel duidelijk dat klerenmaken was wat ik wou doen, en in het bijzonder mannenkleren. Als tailor is het een droom om voor de grootste pakkenmaker te kunnen werken. Ik heb een fantastische baan, klanten in de hele wereld. Op mijn eentje had ik het nooit zo ver kunnen schoppen.”
Sinds 2009 heeft Lobo de creatieve leiding van Selection. “Mijn rol is nu veel ruimer : ik bedenk het concept van de collecties, ik bepaal de kleuren, ik ga over de budgetten, het team.” Zijn volgende uitdaging : een departement maatwerk onder de noemer van Boss Selection. De service zal in het najaar wereldwijd in een tiental verkooppunten van Boss worden aangeboden, waaronder Antwerpen. “Onze kleermaker zal twee keer per jaar de ronde van onze winkels doen voor afspraken met de klanten. Het wordt een uitstekend product, het beste van het beste. Ik verwacht er veel van.”
Heeft Kevin Lobo als pakkenspecialist een stijltip voor mannen ? Natuurlijk wel : “Vraag raad aan een vrouw als je je niet op je gemak voelt in je kleren. Neem geen nodeloze risico’s. Ik kan vanop twintig meter afstand zien of een man een goede smaak heeft of niet. Draagt hij goede schoenen ? Een goedgemaakt pak ? Kan hij kleuren combineren ? Don’t do funny things. Zoek hulp.”
Hugo Boss, Huidevetterstraat 40, Antwerpen, www.hugoboss.com
DOOR JESSE BROUNS
“Dit najaar starten we met een maatwerkservice, onder meer in Antwerpen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier