ASHLEY JORDAN

© WOUTER VAN VAERENBERGH

Ik reis om te begrijpen. In elke windstreek gaan mensen op een andere manier om met mode en met stijl. Dat geldt ook voor hun mediagebruik. De verschillen en nuances kun je alleen doorgronden ter plaatse. Ik verdeel mijn tijd over Azië, Europa, de VS en Latijns-Amerika, en reis af en toe naar Afrika en Rusland. De laatste twee jaar woonde ik afwisselend in Antwerpen, Hongkong, Miami en New York. Contact met familie en vrienden staat hierdoor op een laagje pitje, maar ik kan niet in een kantoor blijven zitten. Zakendoen betekent vertrouwen wekken, en dan is telefoneren of mailen gewoon niet genoeg.

Duidelijke keuzes maken werkt voor mij beter dan permanent een evenwicht zoeken tussen gezin en werk, zoals veel collega-CEO’s proberen. Momenteel focus ik op het ontwikkelen van een globaal netwerk. Over enkele jaren liggen de kaarten misschien anders. Mensen veranderen, hun prioriteiten ook.

Trends zijn vluchtig, goede verhalen blijven. Mode wordt vaak gereduceerd tot catwalkshows en de modellenwereld, terwijl er veel meer te vertellen valt. De eerste stappen van jonge ontwerpers, de opkomst van duurzame initiatieven, de input van kunstenaars en filmmakers, de impact van mode en stijl op de culinaire wereld… : al deze items komen aan bod op Fashion One. We variëren ook qua formats en genres, we brengen zowel documentaires en reality shows als talentenjachten en updates van correspondenten. Dat ik als filmproducente niet in de modewereld geworteld ben, helpt om een brede kijk te behouden.

Eenheidsworst werkt niet. Programma’s zullen nooit overal op dezelfde manier aanslaan. Daarom ontwikkelen we voor elke regio een specifieke content. Zeker nu westerse merken en ontwerpers concurrentie uit alle hoeken krijgen. Designers als David Tlale uit Johannesburg en Frederick Lee uit Singapore illustreren dat mode vandaag een lappendeken van invloeden en culturen is. Ik verwacht nog veel initiatieven uit Afrika, het continent herbergt een schat aan ambachtelijke kennis en ontwerpers die op kleine schaal produceren.

Mensen zullen altijd van ontdekkingen houden. Met de huidige technologie kun je weliswaar je mediagebruik en entertainmentconsumptie zelf bepalen volgens je eigen smaak en beschikbaarheid. Het aantal platforms zit nog steeds in de lift, maar de traditionele manier van tv-kijken is niet helemaal ten dode opgeschreven. Even kijken wat er op de buis is, blijven hangen bij een uitzending waar je niet op gerekend had : dat plezier zal niet verdwijnen.

Hoe ingewikkelder mijn leven, hoe eenvoudiger mijn garderobe. Mijn reisschema slorpt veel energie op en dan is het fijn om terug te vallen op basisstukken die weinig denkwerk vergen, op een klassieke stijl. Glamour en labels hebben me nooit veel gezegd, al hou ik rekening met regionale verschillen. Dezelfde outfit kan in New York een heel andere indruk maken dan in Azië.

De mode-industrie is niet vrouwvriendelijker dan andere sectoren. In de creatieve afdelingen zijn vrouwen goed vertegenwoordigd, maar de zakelijke kant is vaak een mannenbastion. In lijstjes van bestbetaalde kaderleden komen vrouwen amper voor. Het feit dat ik werk in een internationale omgeving speelt ook een rol : in sommige landen praat men liever met een man of vraagt men weleens hoe ik aan mijn baan geraakt ben — om nog te zwijgen van opdringerige reacties. Maar ik ben optimistisch. Uiteindelijk zal je werkethos altijd de doorslag geven.

De Californische Ashley Jordan (34) is CEO van de modezender Fashion One met een bereik van ruim 100 miljoen abonnees in een 120-tal landen. Wordt in België verspreid door Telenet Digitale TV en Proximus TV. Voordien was Jordan filmproducer, o.m. bij Red Wagon Entertainment, het bedrijf van Ben Affleck en Matt Damon.

Info : www.fashionone.be.

DOOR WIM DENOLF & PORTRET WOUTER VAN VAERENBERGH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content