Het rijk van de prinsessen is uit. Te mooi om waar te zijn en vooral te saai. Booswichten zijn interessanter, vindt ook M.A.C., dat de archieven van ’s werelds beroemdste animatiestudio’s indook voor een nieuwe make-upcollectie.

Sinds de vampiers uit de Twilight Saga de sprookjes-prinsen van hun troon hebben gestoten en de te jong gestorven Heath Ledger The Joker – Batmans aartsvijand – tot een icoon verhief, werd het voor Disney hoog tijd om munt te slaan uit zijn bonte collectie schurken en slechteriken. Amerika’s ongeëvenaarde patentenkampioen (de Disneyproducten leveren jaarlijks zo’n 23 miljard euro op) heeft de ontwerpers van make-upmerk M.A.C. de toestemming gegeven om in zijn schatkamer vol snoodaards inspiratie op te doen voor een make-upcollectie die iedereen koude rillingen bezorgt. “We hebben altijd wel een duister kantje gehad”, grapt James Gager, de creatief directeur van M.A.C. “We vinden het vooral leuk met het imago van onze partners aan de haal te gaan. Het is leuk om aardig te zijn, maar het kan geen kwaad om ook het slechte in de mens eens te laten zien.”

In elke Disneyfilm zit wel een slechterik, maar de vier grootste Disneybooswichten sieren de verpakkingen en leverden inspiratie voor het kleurenpalet van de collectie.

De vaalgroene huid en de paarse cape van Malafide, de boze heks die Doornroosje vervloekt, vormden de basis voor twee oogschaduwcombinaties. Het rood van de lippen, schoenen en binnenzijde van de mantel van Cruella de Vil, die een bontmantel wil van de puppy’s uit 101 Dalmatiërs, vermengt zich met zwart in gewaagde smokey eyes. De edelsteen op de paarse jurk van de Boze Koningin uit Sneeuwwitje leverde de inspiratie voor een perzikrode gloss. De elegante snor van Dr. Facilier, de doortrapte tovenaar uit De Prinses en de Kikker, keert terug als een streepje eyeliner naast de ooghoeken. Het hydraterende Magically Cool Liquid Powder belooft zelfs een teint zo vlekkeloos als die van de zwarte magiër zelf.

“We wilden uit de buurt blijven van het cartooneske” , legt ontwikkelingsmanager Nicole Masson van M.A.C. uit. “Dus geen make-up voor Halloween, maar een kleurrijke collectie voor elke dag met hoogwaardige producten voor volwassenen, aansluitend bij de laatste trends uit de modewereld.”

De miljardenmuis

Voor Disney kwam deze samenwerking als geroepen. De Amerikaanse amusementsgigant had zijn zinnen namelijk al enige jaren op de modesector gezet. Naast de massaproducten van vaak wisselende kwaliteit met de beeltenis van Winnie de Poeh of Tinker Bell stelt het Disney-imperium alles in het werk om een al even veeleisende als trendsettende doelgroep aan zich te binden. Hiervoor mocht eerst Mickey opdraven, de grootste ster uit eigen stal, die al in 1929 een eerste patent in de wacht sleepte en door het zakenblad Forbes op een marktwaarde van zo’n 4,5 miljard euro wordt geschat. Zo introduceerde Disney Consumer Products (DCP), de commerciële tak van de Walt Disney Company, in 2003 de Vintagelijn, een reeks T-shirts waar de beroemdste muis ter wereld model voor stond. Geïnspireerd door deze opvallende creaties uit onverwachte hoek bracht het Italiaanse duo Dolce & Gabbana vervolgens een collectie glitterhemden uit. Zij werden op de voet gevolgd door ontwerpers als Stella McCartney, Jean-Charles de Castelbajac en Jeremy Scott, die allemaal in zee gingen met het label Disney Couture. Toen Toy Story 3 deze zomer uitkwam, was het de beurt aan de jonge ontwerpersgarde uit Amerika en Groot-Brittannië, met Henry Holland op kop.

De exclusieve kleren, sieraden en ook meubelen (zie kaderstuk) die zo ontstonden, kosten uiteraard een centje meer en zijn bovendien alleen verkrijgbaar in een select aantal winkels, zoals Colette in Parijs, Fred Segal en Revolve in Los Angeles, Loveless in Tokio en Man Is In The Forest in Sjanghai. Hier is zelfs de Mickey Plush Toy Sofa van de gebroeders Campana te vinden.

“Dit soort co-branding betekent dat de wereld van Disney er nieuwe uitingsvormen bij krijgt”, stelt Johanna Mooney van DCP tevreden vast. “Er wordt met andere ogen naar onze personages gekeken. Eerst door de ontwerpers en vervolgens door de consumenten. Dat is cruciaal als je volwassenen wilt bereiken die zich wel identificeren met de figuren uit hun jeugd, maar niet hetzelfde willen dragen als hun kinderen.”

Voor een optimaal resultaat moet je met iets unieks voor de dag komen. Gelukkig denkt Disney graag mee met de merken die met nieuwe ideeën voor de deur staan. Zo kreeg M.A.C. toegang tot de originele tekeningen in de Disney Animation Research Library, het heiligdom van de animatiestudio’s in Californië, waar zo’n 65 miljoen werken van uiteenlopende aard volgens de aanwijzingen van Walt zelf zorgvuldig worden bewaard. Conservator Fox Carney raakt deze schatten alleen met witte handschoenen aan.

Op een grote houten tafel laten velijnen, zoals de soms meer dan 75 jaar oude tekeningen worden genoemd, stap voor stap zien hoe de inmiddels onsterfelijke slechteriken zijn ontstaan. Eric Goldberg kent hun verhaal al even goed als dat van de personages die hijzelf heeft bedacht, zoals de geest van Aladdin en Louis the Alligator. “Op de eerste schetsen was de stiefmoeder van Sneeuwwitje een dikke, weerzinwekkende vrouw”, wijst hij. “Malafide had sprieten op haar hoofd en vleermuisvleugels op haar rug, waardoor ze er belachelijk uitzag. Uiteindelijk zijn ze allemaal bijzonder mooi geworden, aantrekkelijk haast. Als je net begint, is het verleidelijk om de gemene figuur zo lelijk mogelijk te maken, zodat iedereen er meteen een hekel aan krijgt. Maar wat heb je daaraan ? Veel interessanter is het om zulke personages charisma te geven. Ze halen dan wel lage streken uit, maar moeten wel blijven boeien. Het is heerlijk om zo’n Disney-schurk in je hart te sluiten.”

DOOR ISABELLE WILLOT – BEWERKING SOFIE ALBRECHT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content