Hoog boven de binnenhaven van Hasselt botsen we op deze zonnige flat met een witte aankleding : een aparte stijl.

:: Info over Creneau : www.creneau.com

Alles moest wit”, vertelt interieurarchitecte Riet Santermans met een ietwat plechtige intonatie. Het idee komt niet alleen van haar, de flat werd immers ontworpen voor WernerVanherle, de zaakvoerder van het bekende interieurbedrijf Creneau, dat in binnen- en buitenland winkels en bedrijven vorm geeft. Creneau is vooral bekend van de BelgianBeercafés die over de hele wereld worden gebouwd. De ontwerpers van het bedrijf verkiezen de term sfeerarchitecten, ze bouwen hedendaagse interieurs als filmdecors.

Deze flat heeft iets van allebei. Precies zoals Werner Vanherle het wilde, enigszins strak hedendaags, maar terzelfder tijd met wat ongewone fantasie. Het gebouw zelf werd door architect Bart Lens ontworpen, maar bijna alle interieurs werden door Creneau bedacht. Vanherle en Riet Santermans houden natuurlijk van de strakke en monumentale stijl van dit bouwwerk dat bovendien van een unieke ligging geniet. “Doordat alle wanden van glas zijn, krijg je de hele stad te zien en vooral de haven die hier voor onze voeten ligt”, legt Riet Santermans uit.

Die Hasseltse havenwijk wordt binnen afzienbare tijd stedenbouwkundig herschikt, zodat de buurt aantrekkelijker wordt. Met een dergelijke ligging en zoveel transparantie zou je de flat natuurlijk uitgesproken hedendaags en minimalistisch kunnen inrichten. Voor de ontwerpers lag die aanpak een beetje te veel voor de hand. “We wilden een aparte sfeer die je niet overal ziet, iets met een direct belevingsgevoel als je binnenstapt”, aldus Werner Vanherle. Bijgevolg werd het inderdaad een soort filmscène. “Met uiteenlopende oplossingen, objecten en meubelen, maar telkens met hetzelfde bindmiddel : de witte kleur. Die zorgt voor de uniformiteit en de harmonie. Dat is visueel een voordeel, maar niet altijd even gemakkelijk. De flat is immers bijna volledig doorzichtig door de glazen wanden, wit kan dan ook te fel worden bij al dit licht. Zo zou ook de intimiteit verloren kunnen gaan. Maar we wilden er ook geen gesloten doos van maken, de openheid moest blijven. Daarom kozen we voor een loftaanpak, zonder aparte kamers, gangen en deuren, alleen enkele schuifdeuren die de slaapkamer en de badkamer afsluiten. Als scheiding tussen zitkamer en slaapkamer staat -over de hele breedte van de flat – een grote wandkast. Die is toch wat transparant, de gashaard verbindt de slaaphoek met de zithoek.”

“Om te verhinderen dat alles te glad wordt in die witte overvloed, opteerden we ervoor elementen met een meer industrieel karakter zichtbaar te laten, zoals het betonnen plafond en de vloer.”

Tal van grappige details, zoals vaasjes uit de Kringloopwinkel, geven de aankleding een ontspannen cachet. Ook de imposante lichtkroon boven de eettafel, een ontwerp van ChristianKoban voor Dom, draagt bij tot een speels karakter. “We kozen voor zeer uiteenlopende meubelen, zoals een salontafel van Casimir of stoelen van Arad. Ze zien er allemaal anders uit, maar hebben wel meestal organische vormen die perfect passen bij de vakantiesfeer van deze flat,” aldus Riet Santermans.

Tekst Piet Swimberghe l Foto’s Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content