Met de gloednieuwe Europese biostandaard wordt het tijd enkele dingen op een rijtje te zetten : wat is biologisch en wat niet ? Kies ik voor fair trade of eco ? En wat is het doeltreffendst : die groene crème of dat hoogtechnologische smeersel ?

Lexicon

Natuurlijk : Geen beschermde term, met andere woorden : iedereen kan dit gebruiken.

Biologisch : Deze term mag in principe alleen worden gebruikt als een product een bio-label heeft.

Organisch : Synoniem voor biologisch, afgeleid van het Engelse organic.

Biolabel : Garandeert dat een product biologisch is. De meeste labels zijn nationaal, zoals het Franse Ecocert, het Britse Soil Association en het Duitse BDIH. De standaarden verschillen dan ook per land, maar cruciaal is dat een bepaald percentage van de ingrediënten van gecontroleerde biologische teelt is, dat er geen chemische mest- of bestrijdingsstoffen inzitten, dat er geen dierproeven aan te pas kwamen en dat bepaalde ingrediënten geweerd worden, zoals petroleumderivaten en siliconen.

Klimaatneutraal : Het product en zijn ontstaan dragen niet bij tot de klimaatverandering, doordat de CO2 die bij de productie wordt uitgestoten, gecompenseerd wordt door bijvoorbeeld de aanplant van bomen. Daarnaast kan de fabrikant zorgen voor duurzame productie, bijvoorbeeld met windenergie.

Fair trade : Eerlijke internationale handel, gebaseerd op dialoog, transparantie en respect. Fair trade biedt aan gemarginaliseerde producenten en arbeiders, vooral uit het Zuiden, betere handelsvoorwaarden en het beschermt hun rechten. Fair-tradeorganisaties engageren zich actief om producenten te steunen, bewustzijn te creëren en campagne te voeren voor meer gelijkheid in de internationale handel. Fair-tradeproducten worden waar mogelijk gecontroleerd door geloofwaardige, onafhankelijke garantiesystemen.

Community trade : Een gericht aankoopprogramma tussen een bedrijf en benadeelde gemeenschappen in de hele wereld. Daarbij wordt aan de gemeenschap een eerlijke prijs betaald die, in ruil voor kwaliteitsproducten, de productie- en loonkosten dekt én ervoor zorgt dat de gemeenschap kan investeren in zijn toekomst.

NaTrue

Omdat het Europese biolabel voor sommige merken te lang op zich laat wachten, is er intussen ook een andere internationale standaard opgedoken : NaTrue, in het leven geroepen door een Europese belangengroep voor producenten van natuurlijke en biologische cosmetica. Deze non-profitorganisatie heeft naar eigen zeggen maar één doel : “Een label voorzien dat consumenten kunnen vertrouwen.” Dat label is drievoudig : één ster staat voor natuurlijke cosmetica, twee sterren voor natuurlijke cosmetica met biologische ingrediënten, en drie sterren voor biologische cosmetica.

www.natrue.org

Meer lezen

“De groene beweging is niet langer gewoon een trend, maar een manier van leven.” Aldus Rona Berg, hoofdredacteur van het gloednieuwe Amerikaanse Organic Beauty, een magazine dat integraal gewijd is aan milieuvriendelijke beauty, wellness, voeding, stijl en reizen. Met in het eerste nummer onder meer artikels over sulfaatvrije shampoos en gevaarlijke ingrediënten in make-up. Voorlopig nog niet bij ons verkrijgbaar, maar online kunt u wel al enkele artikelen raadplegen.

http://organicbeautymagazine.net

Drie dilemma’s

Hoogtechnologische vernieuwingen of biologische crèmes ?

Edouard Mauvais-Jarvis van Dior : “Als de beste kandidaat voor een bepaalde formule een natuurlijk ingrediënt is, des te beter, maar doeltreffendheid blijft primordiaal. Dat wij niet helemaal natuurlijk werken, heeft twee redenen : vooreerst willen we heel effectieve producten, en daarvoor kan het beter zijn om natuurlijke ingrediënten te combineren met synthetische. Daarnaast is er ook het sensoriële aspect : geraffineerde texturen en parfums zijn moeilijker te bereiken op zuiver natuurlijke basis.”

Caroline Breunig van Yves Rocher : “Sinds kort hebben we een biologisch gamma met het Ecocertlabel : Culture Bio. In de toekomst zal dat nog worden uitgebreid, al worden niet al onze producten biologisch. Want het heeft toch een aantal nadelen : Ecocert stelt heel strenge eisen, waardoor we nog maar een vijfhonderdtal actieve ingrediënten mogen gebruiken. Bovendien duwt het biologische aspect de prijs de hoogte in, al proberen we dat te beperken. Het voordeel is dat onze producten dicht bij de natuur staan, dit gamma is zelfs klimaatneutraal. Dat wil niet zeggen dat resultaten voor ons niet belangrijk zijn. Alle actieve bestanddelen worden getest op efficiëntie, en volgens de testpersonen blijken sommige van onze producten zelfs effectiever dan die van hoogtechnologische merken.”

Fair trade of ecologie ?

Graham Clewer van The Body Shop : “Community trade is onze vorm van fair trade, want de doelen zijn dezelfde. Het begon allemaal met oprichtster Anita Roddick, die alleen winst wilde maken op basis van ethische principes. Wij willen niet dat de mensen die onze grondstoffen verbouwen, uitgebuit worden. Maar de planeet beschermen is even belangrijk. We moedigen de fair-tradeboeren daarom aan om biologisch te werken. Ook voor hen heeft dat voordelen : zo krijgen ze meer mogelijkheden om aan andere afnemers te verkopen.”

Effi Vandevoorde van Wellments (Ecover) : “Ecologie is onze kernactiviteit. Momenteel zijn we vooral heel sterk in zogenaamde rinse off-cosmetica : shampoos, douchegels, bodyscrubs, enzovoort. Allemaal op basis van plantaardige en minerale ingrediënten, en bovendien heel mild voor de huid. Mochten we nu de stap zetten naar fair trade, dan zouden we als nieuwkomer toch wat risico’s lopen. De ingrediënten liggen nu eenmaal niet voor het grijpen, zeker op de fair-trademarkt.”

Biolabel of niet ?

Pieter De Cooman van Weleda : “Voor ons is een biolabel heel belangrijk, in de eerste plaats omdat de markt erom vraagt. Winkels, journalisten en consumenten willen weten waar het op staat : wat is echte natuurcosmetica en wat is pseudo ? Een biolabel geeft vertrouwen omdat het onafhankelijk is, in tegenstelling tot het cosmeticamerk zelf, dat natuurlijk kan beweren wat het wil. Uiteraard zijn er ook nadelen aan verbonden : er komt heel wat administratie bij kijken en er is een wildgroei aan nationale labels, elk met hun eigen normen. Daarom zijn we met een aantal merken in NaTrue gestapt, een onafhankelijke non-profitorganisatie met een wereldwijd label.”

Nathalie Kamp van Aveda : “Het probleem is dat er zoveel verschillende biolabels zijn, met ontzettend veel verschillende regels. De eisen die zij stellen, zijn trouwens vaak aanzienlijk milder dan onze eigen eisen. Bovendien werken bepaalde labels met een shortlist van gecertificeerde ingrediënten. Als je die gebruikt, zit je goed. Maar wij willen werken met ingrediënten die wij zelf uitkiezen, zonder compromis aan onze kwaliteitseisen. Daar zijn we heel streng in : we gaan op zoek naar biologisch geteelde ingrediënten, milieuvriendelijke, liefst gerecycleerde verpakkingen, we hebben een ecologische fabriek die voor honderd procent draait op windenergie, enzovoort. Toch blijft het een dilemma : doordat we geen biolabel hebben, weten veel consumenten niet hoe ecologisch we werken.”

Door Stefanie Van den Broeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content