Lene Kemps
Lene Kemps Lene Kemps is de hoofdredactrice van Knack Weekend.

Met hun blik op de toekomst werken Augusto en Dianora Allegri aan de regenjas voor het volgende millennium. Technologie, comfort en elegantie zijn daarbij de kernwoorden.

Lene Kemps

Elk land heeft zijn eigen Bartsons en in Italië heten ze Allegri. Het was Augusto’s vader die in de jaren zestig het bedrijf opstartte, maar het is Augusto Allegri die samen met zijn vrouw Dianora Pucci geen familie de firma groot maakte en op internationale schaal uitbreidde. De collectie ligt in meer dan tweeduizend verkooppunten wereldwijd, en in Japan alleen gaan er jaarlijks een miljoen stuks weg. Voor de Allegri’s regent het letterlijk succes.

Augusto en Dianora zijn gedreven mensen, bezeten door hun vak. Dat vak is niet : regenjassen maken. Zij zitten in de protection-business. Bescherming. Tegen stress, wind, vervuiling, kortom : het dagelijkse leven. Dianora praat en denkt snel. Ze is innemend door haar besliste uitspraken. Augusto onderbreekt af en toe. Hij is aantrekkelijk door zijn stiltes. Als je de Allegri’s mag geloven, functioneert zo’n jas in een soort tegenovergesteld superman-systeem. Superman Clark Kent trekt zijn trench uit om een held te worden. Gewone stervelingen trekken hun Allegri aan om al het slechte in de wereld aan te kunnen.

Met een vooruitziende blik zagen de Allegri’s snel het voordeel in van een samenwerking met een designer. Ze namen achtereenvolgens Giorgio Armani, Romeo Gigli en Martin Margiela aan als creatief consulent. Een collaboratie die hun net dat extraatje geeft dat van een doodgewone regenjas iets bijzonders maakt.

Eind van dit jaar opent u uw eerste winkel in Milaan. Hoe zal die eruitzien ?

Dianora Pucci : Het zal geen traditionele regenjassenwinkel zijn. We denken aan een nieuw concept. Laten we het voorlopig een rainworldstore noemen, naar analogie met NikeTown en Planet Reebok. Het moet iets unieks worden, een universum opgebouwd rond regen, bescherming en technologische research. Ik kan me voorstellen dat we er een parfum zullen verspreiden, maar niet in het zoveelste flesje, op een heel andere manier. Ik kan me voorstellen dat we er schoenen zullen presenteren, maar niet het zoveelste paar brogues. Het moet een winkel zijn waar moderniteit, elegantie en onderzoek centraal staan.

U legt erg de nadruk op technologische research. Gelooft u in Alaïa’s antistressmateriaal ?

Dianora : Wij hebben nog niets gevonden dat stress wegneemt, maar ik sluit niet uit dat het ooit mogelijk is. Voorlopig denk ik dat het bij een indirect effect blijft : een materiaal kan zo aangenaam zijn dat je het gevoel hebt dat je alles aankan. Als je het lichaam fijn inpakt, voelt het hoofd zich ook goed.

Ik veronderstel dat stoffenfabrikanten speciaal voor u werken.

Dianora : Veel van onze materialen komen uit Japan, maar de meeste worden hier in Italië ontwikkeld. We kopen nooit stoffen in stock, ze worden altijd speciaal voor ons gemaakt. Met drie of vier bedrijven hebben we een exclusieve samenwerking.

Waarom die nadruk op stoffenresearch ?

Dianora : Een regenjas is maar een regenjas. Als wij willen evolueren en het publiek willen blijven boeien, moet dat via de materialen. Research is onze toekomst. Natuurlijk willen we niet dat de mensen zeggen : wat een technologische jas. Ze moeten zeggen : wat een mooie mantel, en ik voel me er zo goed in. Later moeten ze denken : wat een uniek, bijzonder kledingstuk ; het is niet alleen elegant, maar ook nog functioneel en comfortabel. Een evenwicht tussen al die elementen is belangrijk.

Wij zijn specialisten en dat willen we blijven. We hebben elk seizoen zestig modellen voor heren en evenveel voor dames. Elk stuk is op z’n minst waterproof en meestal veel meer dan dat. Elke jas is een staaltje spitstechnologie en dat willen we zo houden.

U moet goed opschieten met Issey Miyake.

Dianora : We hebben hem vijf jaar geleden ontmoet en Augusto had een bijzonder goed contact met hem. Ik beschouw hem als een genie, een zeer creatieve en boeiende persoonlijkheid.

Maar niet iemand met wie u wil samenwerken, zoals met Armani, Gigli of Margiela.

Dianora : We zijn altijd bang geweest van een samenwerking met Japanners. We hebben zo’n vermoeden dat hun tijdrekening anders is. Wij werken aan een ontzettend hoog tempo : hollen, rennen, snel, het moest gisteren al af. Japanners zijn filosofisch-esthetisch van aanpak, een benadering die misschien iets meer tijd vraagt.

U weet uw ontwerpers te kiezen : het zijn de juiste mensen op het juiste moment.

Dianora : Dank u. Van bij het begin zijn we ervan overtuigd geweest dat het nodig was om invloeden en beelden van buitenaf in het bedrijf te brengen. De technologie en research kunnen we controleren en beheersen. Maar ook emoties zijn van onschatbare waarde, en die kunnen ontwerpers ons leveren.

Welke gevoelens hebben de ontwerpers u bijgebracht ?

Dianora : Armani heeft ons een heel nieuw concept gegeven. Hij had zijn eigen idee over mode. Zijn visie op vrouwenkleding sloot volledig aan bij onze waarden : understatement, elegantie, comfort, stijl. Zijn verhaal paste perfect bij het onze.

Augusto Allegri : Gigli was dan weer erg poëtisch van stijl en gevoelig wat kleurgebruik betreft. Na vele jaren van zoeken en uitproberen koos ik Gigli voor mezelf. Neem nu mijn hemd, deze tint van blauw vind ik bij niemand anders.

Dianora : Margiela heeft een uitstekend gevoel voor traditie zowel als moderniteit, een dubbelzinnigheid die perfect bij deze tijd past. Hij heeft net zoals Armani een compleet nieuw concept bedacht waarmee je naar het jaar tweeduizend en verder kan.

Het jaar tweeduizend is overal. Waarom zijn we er zo mee bezig ?

Augusto : Ik heb onlangs iets gelezen dat bedoeld was als boutade, maar het achtervolgt me want er zit een kern van waarheid in. Iedereen kijkt naar het jaar 2000 alsof het het einde van de wereld is, terwijl we allemaal weten dat de aarde niet plots zal ophouden te bestaan. Dus waarom zijn we bang ? Net daarom. Niet omdat de wereld zal ophouden, maar net omdat we weten dat hij nooit zal ophouden.

We zijn bang voor een onzekere toekomst.

Augusto : Wij niet. Wij geloven in vernieuwing en verbetering.

Ik ben als zwartkijker geboren. Als ik rondkijk, denk ik dat we recht naar de duistere middeleeuwen gaan en niet naar een heldere toekomst.

Augusto : Dat moet u niet doen. Trust the future. Misschien zijn wij optimistisch omdat wij elke dag omringd zijn door mensen die op een opbouwende en positieve manier met de toekomst bezig zijn, maar heb vertrouwen.

Kan u geen jas maken die alle agressie wegneemt ?

Dianora : Dat zou mooi zijn.

Er zijn wel jassen die beschermen tegen brand, vervuiling, atoomneerslag en meer van dat soort onheil. Waar ligt de grens tussen bescherming en survival ?

Augusto : Dat is weer zo’n typische 2000-opmerking. Waarom zouden we plots moeten overleven ? De wereld vergaat niet. U bent wel een echte doemdenker.

Wanneer je ontwerpers naar de mode voor het jaar 2000 vraagt, komen er twee richtingen te voorschijn : de uniformiteit, iedereen draagt hetzelfde ; of de volledige individualiteit, iedereen is zijn hoogst creatieve zelf. Wat denkt u ?

Augusto : Ergens iets in het midden. Ik geloof sterk in de creativiteit, maar de realiteit is er ook nog.

Rei Kawakubo van Comme des Garçons zag voor het jaar 2025 een wolk rond het lichaam. Die wolk zou veranderen van kleur en vorm zoals de drager dat wou.

Dianora : Rei Kawakubo is een visionaire vrouw, een hoogst gevoelig en artistiek iemand. Het is de kracht van de Japanners dat hun concepten zo sterk zijn en dat ze de kruisbestuiving tussen kunst en mode ten volle gebruiken om iets vernieuwends te creëren. Ik heb genoten van de expositie Mode en Kunst in Firenze, en ik ben blij dat mode haar plaats weer heeft ingenomen tussen de toegepaste kunsten, maar zelf ben ik praktischer ingesteld.

U lijkt erg gericht op moderniteit. Wat betekent het woord modern voor u ?

Augusto : Natuurlijk werken wij thematisch gezien niet rond nostalgie, maar ik heb niet het gevoel dat wij nu echt zo modern zijn. Ik leef heel bewust met het verleden. Het is geen schande om achterom te kijken. Alle avant-garde heeft wortels in de geschiedenis.

Dianora : Firma’s bestaan uit mensen en zij brengen hun eigen geschiedenis en hun eigen nostalgie mee. Om een toekomst op te bouwen, moet je zeker zijn van je verleden. Moderniteit bestaat erin om een perfect evenwicht tussen gisteren en morgen te vinden.

Augusto : Dat evenwicht is moeilijk, want de toekomst is per definitie onzeker, terwijl het verleden een houvast biedt. Er zijn geen zekere waarden meer, geen geloofssystemen, geen credo ; dat ligt allemaal achter ons. Er is maar één zekerheid in deze wereld : kwaliteit. Daar moeten we dus op werken.

Hoe ziet u de jas voor de toekomst ?

Dianora : Als een verlengde van nu : discreet, elegant, comfortabel, beschermend.

Augusto : Zoveel zal er niet veranderen. Vooruitgang zal vooral in de materialen zitten, minder in de vormgeving. In 2025 zullen vrouwen ook nog Chanel n 5 kopen. Elegantie is van alle tijden.

Partner Content