Alle macht aan de fantasie

Arne Quinze, van opleiding beeldhouwer, verzeilde van de reclamesector in het meubelontwerpen en de binnenhuisarchitectuur. Zijn interieurs zijn exuberant door de grillige kleurkeuze en bizarre ideeën.

Naast cafés, discotheken en winkels neemt Arne Quinze ook de volledige renovatie en inrichting van kantoren en privé-woningen voor zijn rekening. Hij laat zich meeslepen door het gevoel dat de in te richten ruimte opwekt en door de persoonlijkheid en de wensen van zijn opdrachtgevers, en dat kleurt hij dan origineel in. Hij ontwerpt zelf ook de meeste meubels en verlichtingsornamenten, en ook alle details, tot deurklinken toe. Vormen en kleuren gebruikt hij heel intuïtief. Er zijn dan ook geen twee kamers of meubelstukken gelijk.

Dit volledig gerenoveerd 19de-eeuws herenhuis ligt aan de rand van Oudenaarde. De lange, smalle inkomhal doet even huiveren. Vier symmetrisch opgestelde “wachters” bewaken de hal en overvallen iedereen die voorbijkomt met hun helder licht. Er is geen ontkomen aan. De dubbele deur op het einde van de gang leidt naar de vrijheid, als je tenminste de vrouwelijke deurklink durft beroeren. Quinze kiest hier voor felle, gedurfde kleuren. Het bordeaux en het paars druipen uitdagend van de muren. De grijze cementlaag tussen twee gekleurde vlakken zorgt voor een rustpauze. De vloer bestaat uit polyesterlagen vermengd met verschillende grijze tinten, en Quinze goot ze ongelijkmatig uit. Ook de lichtgevende wachters zijn met polyester gesculpteerd. “Met polyester kan je alle kanten uit”, beweert hij. “Het laat zich vormen en kneden precies zoals mijn fantasie dicteert. Het is voor mij de ultieme materie om mijn creativiteit mee uit te leven.”

Quinze bekijkt elke ruimte als een afzonderlijk geheel, een wereld op zich met een unieke sfeer, afhankelijk van de functie. “De inkomhal is een van de meest choquerende en felgekleurde ruimtes in dit huis. En dat heeft zo zijn bedoeling. Dit is een doorloopruimte. Je blijft er nooit lang. Daarom verdraagt deze plaats dit uitdagend karakter. En dat schrikt bovendien ongewenste bezoekers af.”

De grote dubbele deur geeft toegang tot alle kamers van de benedenverdieping of leid je in een rechte beweging naar boven. De polyester bekleding van de vloer loopt door op de trap, die zich over vier verdiepingen uitstrekt. Alle tussenverdiepingen worden aaneengeregen door deze zelfnivelerende substantie, die als een hete lavastroom lijkt uitgestort te zijn. De zijmuren van de trappenhal vloeien harmonieus in elkaar over. De felle kleuren in de inkomhal vind je in een kleine kleurvariante terug op de tweede verdieping. Op het eerste niveau herhaalt Quinze de grijze rustgevende cementlagen uit de inkomhal. Overal hangen zelfontworpen sprookjesachtige lichtobjecten in gekleurd polyester.

De leefruimte is veel rustiger van sfeer. Er pronkt een zwartmarmeren schouw met goudkleurig inlegwerk, een origineel stuk. Muren en vloeren werden sober gehouden. Langs beide zijden van de schouw spatelde Quinze twee grote structuurvlakken met een soort pasta om een diepte-effect te creëren. Op het plafond schilderde hij een geometrische sierboord, gecombineerd met enkele bizarre ornamentjes. Ook de meubels zijn ontworpen door Quinze. Ze werden aangepast aan de sfeer in de leefruimte. De salontafel herhaalt tinten die terug te vinden zijn in de schouw. De polyester zeteltjes vormen een pittig contrast en fleuren deze sobere ruimte op.

“Het is niet mijn bedoeling een totale vormanarchie tot stand te brengen”, zegt Quinze. “Ik wil gewoon op een prettige manier choqueren, twee uitersten laten harmoniëren.” De eetkamer ligt in het verlengde van de salon. De zwartgebeitste parketvloer loopt hier door. De polyester tafel met organische vorm combineert Quinze met klassieke houten stoelen die hij elk in een ander fel kleurtje liet overtrekken. Klassiek wordt modern, wat modern is leent zich tot klassiek. De kleuren van de gestoffeerde stoelen vind je terug als spatten in de zwarte tafel. In het midden van de tafel zit een gat, om het interessante been- en voettafereel niet te missen. Een grote goudkleurige spiegel geeft de kamer haar historische glans en wordt benadrukt door de zwarte rand. Als een lijst op het plafond schilderde Quinze in eigen hiërogliefen het verhaal van de eigenaars van dit huis. Het grote wolkenkleurige vlak in het midden brengt het luchtruim in huis.

Een saloondeurtje in inox schermt de keuken af van de eetkamer. De keuken is uiterst modern opgevat. Het kookgedeelte staat centraal en is ingebed in een halve cirkel. Buffet, eettafel en kookgedeelte in inox worden gecombineerd met kastjes van MDF. Met vernis kregen ze een oranjebruine tint die contrasteert met de kobaltblauwe muren. De kronkelende vensterbank aan het raam biedt een mooi tegenwicht voor de overwegend strakke vormen. De terrazzovloer herhaalt zich in het aanrecht.

De badkamer ligt op de eerste tussenverdieping. Deze ruimte werd volledig getransformeerd. Een glazen koepel over de volledige lengte van het plafond laat daglicht rijkelijk binnenstromen. ’s Avonds kan je vanuit het bad de hele sterrenhemel aanschouwen. Een raam in de achterwand biedt zicht op de tuin. Aluminium platen geven de badkamer een industriële look. Samen met de aluminium accessoires maken ze van deze ruimte een clean en fris geheel. Het rood-witte blokkenpatroon op muren en plafond doet even denken aan de ruimteavonturen van Kuifje, hoewel dit door Quinze niet zo bedoeld is. In elk geval brengt deze badkamer je in hogere sferen.

Van Kuifje duiken we in de wereld van Alice in Wonderland. De meisjesslaapkamer is dromerig-romantisch. Quinze liet hier een nieuwe plankenvloer leggen omdat de oude te zeer beschadigd was. Vervolgens beitste hij de vloer met verschillende natuurlijke tinten in een geometrisch patroon. De wolkjes aan de hemel, het verlichtingsornament en de levensgrote Alice in Wonderland-figuren maakte hij uit hout. Om de ramen te verduisteren, koos hij voor houten luikjes.

Hoe hoger we gaan, hoe sprookjesachtiger de kamers worden. De zolder is het terrein van de jongste telg van de familie. Hij leeft hier in een reële Walt Disney-wereld met rotsen, een donkere grot, wankele bruggetjes en hangmatten, en ontelbare plekken om je te verschuilen of je krachten te meten met de Lion King. Dit is ook een functionele en gesofisticeerde slaapkamer. Vanuit het bed kunnen alle lichten bediend en de Veluxramen gesloten worden. Tussen en onder de rotsblokken zijn praktische en mooie opbergkasten en laden ingebouwd. In de nok van het dak is een echte sterrenhemel geschilderd, die ’s nachts flikkert en fonkelt. In de witte moulures zijn blacklights verstopt die de sterrenhemel tot leven wekken. Hoofdbestanddeel van dit technisch hoogstandje is alweer polyester, inclusief de vloer. Op het verdiepje wordt deze polyester verstevigd met een houten basisstructuur. De blauw- en roodgeschilderde kastjes en de bodem van het bed zijn van MDF.

Bieke Claessens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content