AERIN LAUDER een gevoel van trots
Kleindochter van. Zo wordt Aerin Lauder onvermijdelijk voorgesteld. Niet dat ze het een probleem vindt : ze is zeer fier op haar grootmoeder, beautylegende EstƩe Lauder. Toch is Aerin meer dan een fotogenieke troef van de pr-afdeling van EstƩe Lauder Companies. Als hoofd van de afdeling productontwikkeling profileert ze zich als een van de aankomende leading ladies van dit schoonheidsimperium. Een aangename kennismaking.
Trui Moerkerke / Foto Kate Barry, Sygma
Onze make-upkleuren voor volgende zomer zijn onder meer koraal en lichtroze, vrouwelijk dus en luxueus. De terugkeer naar die vrouwelijke look is een trend die nog een tijdje zal standhouden.? Wanneer Aerin Lauder (27) het over trends heeft, wijst ze af en toe naar de fotomuur van haar kantoor : met foto’s van bloemen, kleurengroepen, modefoto’s, stoffen… ?Dat is net het interessante : zoveel dingen waarvan je het niet meteen verwacht, beĆÆnvloeden make-up.? Lauder haalt er een palet ijzige pastels bij, dat een 3-tal jaar geleden leidde tot de collectie Frozen Color. ?De inspiratiebron was South Beach, Miami. Ik ging er samen met Dominique naartoe ( Szabo, senior vice-president of product development EstĆ©e Lauder Worldwide, red.). Madonna liep er rond en nog veel andere sterren. De typische architectuur, met al die watertinten en pastels, kende een revival. Die kleuren werden uiteindelijk een trend in mode en beauty.? Trends en mode Lauren is een adept van Prada en het minimalisme van Amerikaanse designers als Calvin Klein en Michael Kors vertalen naar make-up, is Lauders absolute dada. Ze heeft er zeker toe bijgedragen dat het merk EstĆ©e Lauder de afgelopen jaren een hipper imago verwierf. Vorig seizoen kenden haar modieuze mininagellakken een enorm succes (?wie gebruikt ooit ’n zo’n flesje helemaal op ??), en in januari komt Skiwear uit (in BelgiĆ« alleen bij Inno), een make-uplijn voor op en rond de skipiste, een idee dat Lauder kreeg toen ze hoorde over de geplande skilijn van Prada en de lancering van een nieuw sportblad. ?Dat is mijn job bij product development : trends volgen. Daarom ga ik elk seizoen naar de Parijse modeweek. Parijs is trouwens een van mijn favoriete steden. Net als Londen. Want Londen heeft alles : een zeer traditionele en klassieke kant en daarnaast een jonge, wilde creativiteit.? Moderne kunst is een andere inspiratiebron en passie van Lauder. ?Ik hang graag rond in galeries en ben actief in het Museum of Modern Art. Veel designers en beautymensen worden beĆÆnvloed door kunst. Als je bekijkt hoe er in make-up met kleuren gespeeld wordt, die gekke nagellakken…, dat is dekunstinvloed. Trouwens, ik denk dat mensen opnieuw zin hebben in make-up. Ze zien er de fun van in. Bevalt het resultaat je niet ? Dan neem je de make-up er weer af. Bovendien is het een betaalbare luxe.?
Lauder was ook betrokken bij de keuze van de Britse actrice Elisabeth Hurley als ?gezicht? of spokesmodel van EstĆ©e Lauder. ?We hadden al verschillende mensen gezien en op een avond gingen we iets drinken met Hurley?, vertelt Lauder. ?Vanaf het moment dat ik haar zag, wist ik meteen dat ze perfect zou zijn. Elisabeth is een grote persoonlijkheid : mooi en vrouwelijk maar ook sterk. En echt. Daar draait het in de jaren ’90 om. In de jaren ’80 ging het meer om fotoperfectie, om ongenaakbaar mooie mensen. Nu staat persoonlijkheid voorop.?
Vrouwelijk en toch sterk, EstƩe Lauder zou het graag horen. ?Ik heb van EstƩe veel geleerd, maar dat was het belangrijkste dat ze me meegaf. Verzorg je huid zo goed mogelijk, draag altijd blush, zorg ervoor dat je altijd een lipstick en spiegeltje in je handtas hebt. Anderzijds : wees sterk, heb je eigen mening en durf ervoor uit te komen. Waarom zouden die twee polen niet bijeen horen ??
Aerin Lauder groeide op in een wereld van parfums, make-up en verzorgingsproducten. Want behalve haar grootmoeder, vervullen ook haar oom en tante, haar vader en haar neef belangrijke functies in het bedrijf. ?Pas rond mijn tiende begreep ik dat de naam Lauder in de advertenties en op de make-upcounters inderdaad onze familienaam was. Je groeit er dan verder mee op en zeker nu ik hier werk, ga je die producten als een stuk van jezelf zien. Mijn grootmoeder zegt altijd : mijn naam staat op het flesje, dus moet het perfect zijn. Zo zie ik het ook. En het is natuurlijk ongemeen boeiend in een bedrijf te werken dat het goed doet, dat producten levert waar je achter staat. Een gevoel van trots, dat is het.?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier