Pierre Darge
Pierre Darge Freelancejournalist

Een wereldpremière is de Saab Active Head Restraint-hoofdsteun die standaard wordt gemonteerd en die bij een aanrijding langs achter automatisch naar voor knikt, waardoor het zweepslageffect grotendeels wordt geneutraliseerd. Vanaf medio ’98 krijgen de nieuwste Saabs in optie ook geventileerde voorstoelen nadat gebleken is dat zelfs de meest gesofisticeerde airconditioning onvoldoende afkoeling voorziet voor rug en zitvlak. Voor verstrooide chauffeurs werden akoestische indicatoren voor remblokslijtage gemonteerd.

Ook het comfort werd verder verbeterd : de gescheiden airco loopt doorheen het handschoenenkastje waar de temperatuur tot 6 graden kan worden verlaagd, ideaal dus voor het bewaren van gekoelde drankblikjes. Verder kreeg de 9-5 twee dubbele zonnekleppen mee, een optionele koolstof- en geurfilter en liefst 11 opbergvakjes, naast 4 bekerhouders waarvan er één op ingenieuze wijze uit het dashboard klapt. Standaard zit er op de Saab groengetint warmtewerend glas dat 50 procent van de thermische zonnestraling tegenhoudt. Ook het antidiefstalsysteem, dat o.a. brekend glas signaleert en ervoor zorgt dat de cilindersloten afbreken als ze geforceerd worden, behoort tot de absolute top.

De kennismaking op de weg bleef beperkt tot een korte oefengalop met de V6- en de 2,3-literversies. Bij de eerste indrukken vielen vooral een groot gevoel van bescherming op, en de geruststellende aanwezigheid van extra turbopower, die snel maar nooit brutaal wordt opgebouwd en door de Zweedse ingenieurs als responsable power wordt omschreven. De Saab-fan een individualist van het zuiverste allooi die een alternatief zoekt voor de klassieke Duitse luxeberlines kan gerust zijn. De Saab 9-5 voelt en rijdt zoals we van de wagens uit Trollhattan gewend zijn. Maar pittiger, comfortabeler en veiliger dan zijn voorgangers. Zijn uiterlijke lijnen ontsnappen aan de trend van al te bolronde vormen die straks alweer snel verouderd zullen zijn. Omdat de Saab 9-5 gemaakt lijkt om lang mee te gaan, valt hij niet eens zo duur uit : de prijzen beginnen bij 1,165 miljoen (2,0 liter), 1,265 miljoen (2,3 liter) en 1,449 miljoen frank voor de V6. Over een klein jaar krijgt de 9-5 er ook nog de break bij, waarop zovele Saab-fans al zo lang hebben gewacht. Nog later komt ook een turbodieselmotor een late première voor de eigenzinnige Zweden die altijd bij benzinemotoren hebben gezworen.

PIERRE DARGE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content