AANGRIJPEND
Het lijkt verbazend dat een film die zo oer-Brits is als ?Sense and Sensibility” geregisseerd werd door de Taiwanees Ang Lee. Deze verfilming van de in 1811 gepubliceerde eerste roman van Jane Austen, zit boordevol scènes waarop de Britse cinema nu eenmaal het patent heeft en die te maken hebben met het op een exquise manier onderdrukken van gevoelens, het smeden van subtiele complotten inzake hartsaangelegenheden. Niet alleen citeren de acteurs gretig de liefdessonnetten van Shakespeare, op elk crisismoment grijpen ze ook dapper naar ?a cup of tea”.
De feilloze adaptatie van deze zedenkomedie werd echter geschreven door de steractrice Emma Thompson, wat veel verklaart. Lee praat nauwelijks fatsoenlijk Engels, het is zeer waarschijnlijk dat Thompson er tijdens de opname zelf over waakte dat de subtiele ironie en dramatische finesse van het origineel tot in de geringste dialoog bewaard bleef. Het aandeel van Lee hoeft daarom zeker niet onderschat te worden. De regisseur van ?The Wedding Banquet” en ?Eat Drink Man Woman” heeft al bewezen dat hij een en ander afweet van de verstikkende gevolgen van sociale rituelen. Het mooie is dat hij een kostuumfilm draaide zonder overbodige picturale effecten of decoratieve ballast. Lee regisseert de intriges in de riante huizen, kastelen en fraaie landschappen op een zeer directe manier, zonder enige praal. De verleiding is groot om deze Austen-verfilming te vergelijken met de literatuur-versies van Merchant-Ivory. Bij dit over-decoratieve duo heb je echter vaak de drang om de acteurs weg te duwen zodat je de kostbare vaas op de achtergrond wat beter kunt inspecteren. Wat blijft nazinderen in ?Sense and Sensibility” zijn de close-ups die diep in de gekwetste ziel van de personages kijken.
Het drama is toegespitst op de ontgoochelingen die twee zusters uit de verarmde Engelse landadel oplopen met hun aanbidders. Thompson speelt de gereserveerde Elinor die verliefd wordt op Edward Ferrars ( Hugh Grant). Ze begrijpt niet waarom hij haar niet komt bezoeken wanneer ze met haar moeder en zussen naar een kleine cottage verhuist, hen door een gul familielid ter beschikking gesteld. Maar zoals gewoonlijk kropt ze haar ontgoocheling op. Haar jongere zus Marianne ( Kate Winslet, de revelatie uit ?Heavenly Creatures”) daarentegen, is roekeloos en impulsief. Maar ook haar passie voor een vurig romantische jonge man ( Greg Wise) loopt op een sisser uit. De kern van de film is de knap uitgewerkte relatie tussen de twee beproefde zussen die elk hun sterke en zwakke plekken hebben, van elkaars pijn leren, en heen en weer geslingerd worden tussen het gezond verstand en het gevoel, de delicate balans waarop de titel ?Sense and Sensibility” zinspeelt.
De film analyseert haarfijn en vaak onderhuids aangrijpend hoe de obsessie met fortuin en sociale status alle amoureuze perikelen overheerst en van de twee zussen dubieuze huwelijkskandidaten maakt.
Zowel het geflirt, de hofmakerij, de vervoering, als de desillusies en het verdriet worden door Lee en zijn schitterend acteursensemble feilloos in kaart gebracht. Ofschoon zorgvuldig neergezet in het Engeland van het begin van de negentiende eeuw, is de essentie van deze oscar-favoriet hoe gevoelens moeten zwichten onder sociale druk en materialistische ambities zeker ook voor onze jaren pertinent.
?Sense and Sensibility”van Ang Lee, met Emma Thompson, Kate Winslet, Hugh Grant, Alan Rickman, Greg Wise.
Winslet en Wise in Sense and Sensibility : delicate balans.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier