*Parfumerie

Een van de eerste mannenlijnen is ongetwijfeld Aramis. In ’64 bracht het Aramis Classic uit, aangevuld met 17 verzorgingsproducten: het masterplan for grooming. Zeer vooruitstrevend voor die tijd, maar ook vandaag nog actueel. In ’88 kwam Lab Series: hypo-allergene, parfum- en vetvrije reinigers, scheerproducten en aftershaves. Lab Series heeft ook een heel antiverouderingsassortiment, waar de U-turn Age Defying Formula als bestseller geldt. Nieuw zijn een kleimasker en een reinigingsgel voor de vette huid.

Ook Clinique Skin Supplies for men is parfumvrij en hypo-allergeen. Eenvoudig design in grijs plastic, praktische doseringsdoppen en stoere taal: men spreekt over supplies in plaats van producten. Clinique vulde zijn gamma onlangs aan met een All About Eyes oogemulsie tegen donkere kringen, rimpeltjes en wallen, en het antiverouderingsserum Stop Signs Age Defending Complex. Het zwaargewicht in de parfumerie is Biotherm, dat verschillende mannenlijnen telt: Biotherm Homme met de klassiekers, Hydra-detox tegen grauwe huid en T-Pur voor een vettere, glimmende huid. In oktober komt D-Stress Homme, een antistressbehandeling voor het gelaat.

Verschillende parfumlijnen bevatten gelaatsverzorging: Dior heeft hydraterende emulsies bij Fahrenheit en Eau Sauvage, Mugler heeft er een bij A’men. Er zit een scrub en een fruitzurenemulsie met vitamine E en een zonnebescherming factor 8 in de Polo Sportreeks van Ralph Lauren. Cerruti Image voorziet mijnheer van een zeepvrije reinigingsgel en een hydraterende fluide die talg absorbeert en beschermt tegen vrije radicalen. De meest volledige lijn is Cool Water Functions met waterproof zonneproducten, gelaats- en lichaamsverzorging.

*In de apotheek

Naast AvĆØne en Bodysol, heb je Vichy dat met Basic Homme de grootste lijn met troeven als hypo-allergene, niet-vette texturen met vitamines en kalmerend thermaal bronwater. De verzorgende aftershaves gaan het vlotst over de toonbank.

*Schoonheidssalons

Sommige instituten verkopen de nagelnieuwe herenlijn van DeclƩor: eau de toilettes, scheerproducten, een lichaamsgel, deodorant en een zelfbruiner verzorgen mijnheer van kop tot teen.

*Grootdistributie

In de grootdistributie zwaait Nivea de plak. Het mannengamma draait rond de traditionele scheerproducten, maar heeft ook een hydraterende emulsie en neusstrips om zwarte punten te verwijderen. Deze laatste zijn een maatje groter dan die voor de dames, en ze bevatten menthol voor een fris gevoel. Laatste nieuwigheid is een shampoo, speciaal voor hem. Ook Wella heeft een Men Only-segment: de shampoo, stylinggel, modelleercrĆØme en haarspray kregen een viriel parfum. Color Fitness is een haarverfgamma van L’OrĆ©al, exclusief voor mannen. Deze toon-op-toonkleuring geeft een natuurlijk resultaat en verdwijnt na zes weken zonder uitgroei. Volgens L’OrĆ©al kopen Amerikanen jaarlijks 21 miljoen kleurproducten. Slechts zes procent van de Belgen verven hun haar, meestal zelf. Jongeren zouden voor extreme kleureffecten kiezen, ouderen willen grijze haren camoufleren op een natuurlijke manier.

Sofie Albrecht / foto’s Diane Hendrikx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content