6. Heropgewekt

Ontwerpers komen en gaan, maar legendarische merken blijven altijd bestaan.

Tijdens de komende Semaine de la mode, begin oktober, keert ook Vionnet terug. Eerdere pogingen om dat merk opnieuw te lanceren mislukten grandioos, ondanks de inspanningen van getalenteerde ontwerpers als Sophia Kokosalaki en Marc Audibet. De merknaam Vionnet werd begin dit jaar overgenomen door de Italiaanse zakenman Matteo Marzotto, ex-voorzitter van Valentino (daarnaast dirigeert hij ook de Italiaanse Dienst voor Toerisme). Marzotto huurde een landgenoot in als ontwerper : Rodolfo Paglialunga, die jarenlang voor Prada heeft gewerkt.

In New York poogt filmmogul Harvey Weinstein al enkele jaren het legendarische merk Halston nieuw leven in te blazen. Vooralsnog zonder succes. Weinstein is de achtste eigenaar van het merk sinds Roy Halston Frowick in 1973 de naam verkocht (hij stierf in 1990). Weinstein installeerde vorig jaar Marco Zanini als ontwerper, maar ontsloeg hem al na één seizoen. De Oostenrijks-Griekse, in Londen gevestigde ontwerper Marios Schwab mag tijdens de Fashion Week van New York in september een nieuwe poging wagen om Halston terug op de kaart te zetten.

Volgens de geruchtenmolen was ook Olivier Theyskens even in de running voor de baan bij Halston. Theyskens werd de voorbije jaren aan de deur gezet door achtereenvolgens Rochas en Nina Ricci (voor de fans : hij poseert dit seizoen in de catalogus van het Franse accessoiremerk Maison Michel, waar de Belgische Laetitia Crahay artistiek directeur is). Rochas (Procter & Gamble) werd na het vertrek van Theyskens in 2006 op non-actief gezet, maar is nu terug. De comeback wordt aangevoerd door Marco Zanini. Zijn elegante, zij het enigszins oubollige debuut werd in maart gepresenteerd, tijdens de vorige modeweek van Parijs.

Nog gepland voor de komende modeweek : de relaunch van Carven, waar ontwerper Guillaume Henry in de voetsporen treedt van de zopas honderd geworden Madame Carven. En de eerste catwalkshow van Phoebe Philo voor Céline. De ontwerpster, die eerder van Chloé een succes maakte, presenteerde enkele maanden geleden al een enthousiast ontvangen resortcollectie voor het merk, in de portefeuille van luxegroep LVMH.

Who’s next ? Allicht Elsa Schiaparelli, ooit de grote rivale van Coco Chanel. De merknaam is sinds vorig jaar in handen van Diego Della Valle, eigenaar van onder meer Tod’s. De comeback van Schiaparelli, oorspronkelijk voor dit jaar gepland, is uitgesteld tot minstens eind 2010.

Jesse Brouns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content