4. GEEN VASTE GROND : TER LAND, TER ZEE EN IN DE LUCHT
Wijt het maar aan de overbevolking en klimaatopwarming op aarde : architecten bedenken anno 2010 de waanzinnigste drijvende of vliegende woonoplossingen. Of zou het showelement ook een rol spelen ?
‘ The Aircruise’ van het Londense bureau Seymourpowell, een nieuw hotelconcept besteld door Samsung, is een kruising tussen een vliegtuig en een luxecruise : het verplaatst zich door de ruimte en brengt maximaal honderd mensen op hun bestemming. Maar dan wel op een stressloze manier, met honderd kilometer per uur. The Aircruise bevat een bar, vier duplex appartementen, een penthouse en vijf kleine studio’s die op honderden meters boven de grond kunnen hangen. Het project, dat op waterstof en zonne-energie werkt, is niet zo gek als het klinkt : de designers hebben gedetailleerde technische tekeningen die in theorie uitvoerbaar zijn. Alleen het kostenplaatje is nog een struikelblok.
Jean-Marie Massaud, de Franse designer, is bezig met zijn ‘ Manned Cloud’, een zweefhotel met twintig kamers, een capaciteit van 75 personen en topsnelheid van 130 km per uur, krijgt alvast de steun van Air France en Air Emirates, die er een nieuwe vorm van ‘panoramatoerisme’ in zien.
In ‘ Villa Hush-Hush’ van architectenbureau Marks Barfield, bekend van het reuzenrad The London Eye, bedacht een huis waarbij twee modules als een lift tientallen meters op- en neer kunnen. Zo kan de glazen module tijdelijk als een giraf boven de boomkruinen of het landschap uitsteken. Ook hier is traagheid het sleutelwoord : de villa stijgt op met tien centimeter per seconde. Volgens het bureau is het huis ‘een discrete woonvorm die perfect ingebed is in het landschap’. Handig om weten : vanaf 7 beaufort is het niet aangeraden om de panoramalift te gebruiken.
Het waanzinnige hotelproject ‘ The Gyre’ van het Canadese bureau Zigloo, een resort annex onderzoeksstation is een drijvende, omgekeerde wolkenkrabber die vierhonderd meter onder water zit. De seascraper steunt op vier grote armen met een diameter van anderhalve kilometer, waaraan ’s werelds grootste schepen en cruises kunnen aanmeren. Doordat het gevaarte aangedreven wordt op waterkracht, zonne- en windenergie, moet het varende hotel in theorie ecovriendelijk zijn. Al is het nog de vraag hoe de riolering en afvalverwerking zal gebeuren.
Info : www.seymourpowell.com
www.massaud.com
www.marksbarfield.com
www.zigloo.ca
Thijs Demeulemeester
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier