Met haar boeken en de Netflix-serie 'Tidying up' zette Marie Kondo zowat de hele wereld aan om komaf te maken met overvolle kasten, chaotische lades en zowat alles wat ruikt naar rommel. Volgens de filosofie van de Japanse opruimgoeroe worden spullen die geen instant vreugde oproepen het best naar de vuilbak doorverwezen.

Wie dat advies consequent toepast, eindigt vanzelf met lege schappen die smeken om gezelschap. Ideaal, want Kondo lanceert nu samen met het Japanse e-commercebedrijf Rakuten een eigen webshop met interieurobjecten, gaande van zeep tot geurkaarsen, boeken en keukenspullen. Het gaat om een selectie van 125 items die door Marie Kondo hoogstpersoonlijk werden uitgekozen en onderworpen aan een 'joy check'.

Spottende reacties

Op sociale media wordt er spottend op deze carrièrewending gereageerd. In een interview met The Wall Street Journal benadrukt Kondo dat haar opruimmethode niet draait om het weggooien van spullen, maar om het selecteren van de juiste objecten.

'Als de kom die je vandaag gebruikt je plezier brengt, dan moedig ik zeker niet aan om die te vervangen', aldus Kondo. De webshop is naar eigen zeggen een antwoord op de vele vragen die zij krijgt over de spullen waar ze zelf gehecht aan is. Zo kan er onder andere een stemvork met kristal kopen, die bedoeld is om pure tonen te creëren en het evenwicht te herstellen. Al weet niemand wat daar exact mee bedoeld wordt.