Landhuis met mancave: ‘Zwaar verbouwen hoefde helemaal niet’

In de woonkamer treffen we canapés van Florence Knoll en een wandlamp van Serge Mouille. © Jan Verlinde
Piet Swimberghe

In het hart van Bellegem, een landelijk dorp in de rand van Kortrijk, bezoeken we de woning van architect Patrick Six. Met zijn ontwerpbureau Ensemble pakt hij uit met uitgesproken hedendaagse projecten, zelf woont hij momenteel in een oud landhuis met een eigentijdse uitstraling.

Landhuis met mancave: 'Zwaar verbouwen hoefde helemaal niet'
© Jan Verlinde

Om de vier à vijf jaar verhuist Patrick Six naar een nieuwe stek. We ontmoetten hem in het verleden onder meer in een fabrieksloft en op een kasteeldomein, en nu in een dorpswoning – een voormalige notariswoning – uit 1884. ‘Met een klassiek grondplan voorzien van een middengang met trap en daaromheen een eetkamer en twee leefruimtes, alles met hoge plafonds en prachtig invallend licht. Voor mij is dat van groot belang. Zo’n architectuur kun je niet verbeteren en kun je dus beter behouden. Daarom hebben we hier de hele structuur en zelfs het decor grotendeels bewaard’, legt hij uit.

Zijn toonaangevende ontwerpbureau Ensemble onderscheidt zich door uitgesproken creatieve projecten zoals de Budakitchen, een hip restaurant in een bejaardentehuis, en het volksrestaurant Vork, beide in Kortrijk. In de loop der jaren stippelde Ensemble een heel eigen parcours uit waarin dit huis perfect past, want reconversie is het sleutelwoord. ‘Bijna al onze projecten vertrekken van een bestaand gebouw dat wordt hersteld en aangevuld met nieuwe elementen. Doorgaans verandert ook de functie. Zo wordt een herenhuis bijvoorbeeld een sociaal restaurant. We zijn ons meer en meer bewust van de ecologische noodzaak om zuinig om te springen met bestaande gebouwen, op deze manier geven we ze een nieuw leven. Dat is telkens erg inspirerend en bevredigend, want het is als architect een bijzondere uitdaging om van een verlaten gebouw weer een functioneel pand te maken. Naar mijn mening kunnen we net door een dergelijke half kleinschalige reconversie onze steden en dorpen doen heropleven.’

De voormalige eetkamer werd omgedoopt tot een mancave met donkere wanden en veel kunst aan de muur. Het blauwe werk is van Miodrag Dordevic en de 'God save the Queen' van Till Rabus. De Moonlamp rechts is van Verner Panton.
De voormalige eetkamer werd omgedoopt tot een mancave met donkere wanden en veel kunst aan de muur. Het blauwe werk is van Miodrag Dordevic en de ‘God save the Queen’ van Till Rabus. De Moonlamp rechts is van Verner Panton.© Jan Verlinde

Oude Knoll

Ook zijn huis past in dat plaatje. Het was oud, wat vervallen en aan renovatie toe. Je zou het natuurlijk op een uitgesproken hedendaagse wijze kunnen ‘opengooien’ door er bijvoorbeeld grote doorbrekingen in aan te brengen. ‘Maar ik kwam al snel tot de vaststelling dat die basisstructuur eigenlijk heel functioneel in elkaar steekt’, aldus Six. ‘Daarom gaf ik vooral via de aankleding van het interieur een hedendaagse uitstraling aan dit huis. Veel architecten onderschatten het belang van het interieur, waarmee je een woning al snel een hedendaagse look kunt geven zonder zwaar te verbouwen. Misschien dat net door die herwaardering van het door architecten ontworpen design het interieur weer aan belang wint in de architectuur. Vroeger ontwierpen alle architecten toch ook interieurs, meubelen en lampen? We hebben dat ooit wat willen opsplitsen, maar voor mij hoeft dat niet. Interieur en exterieur zijn één geheel.’

Vanuit het bureau kijken we door de 'zwarte' gang naar de eetkamer. Vooraan zien we een originele Diamondstoel van Bertoia. Het wandrek van staal en marmer ontwierp Patrick Six zelf.
Vanuit het bureau kijken we door de ‘zwarte’ gang naar de eetkamer. Vooraan zien we een originele Diamondstoel van Bertoia. Het wandrek van staal en marmer ontwierp Patrick Six zelf.© Jan Verlinde

Het interieur kreeg een grafische restyling met overal donkere, bijna zwarte accenten: de bijna zwart geschilderde muren, de vloer van de hal met de zwart gelakte trap. Daar ontdek je trouwens een puik stukje vintage design, een origineel bankje van Harry Bertoia. ‘Gemaakt bij Decoene in Kortrijk, die destijds voor Knoll International produceerde. Dit bankje is bijzonder omdat het een prototype is dat ik ooit bij een van de ingenieurs van Decoene op de kop heb getikt’, legt Six uit. Hij heeft trouwens best nog wat vintage Knoll in huis, die hij in de loop der jaren, lang voor de vintagehype goed en wel doorbrak, bij elkaar zocht. Zo deed de ellipsvormige tafel van de eetkamer ooit dienst als vergadertafel in een directeursbureau. Helemaal achter in het huis, naast de keuken, ontdekken we de meest intieme ruimte, de donker geschilderde ‘mancave’.’ Met de open haard en alle kunstwerken aan de muur die me na aan het hart liggen, is dit de centrale plek van het pand, waar we vrijwel constant leven. Zo heeft hier elke kamer zijn eigen vibe, van de keuken tot de slaapkamer.’

Aan de structuur van het huis werd niet geraakt, maar Patrick Six legde hedendaagse accenten en koos voor zwart-witcontrasten. Het bankje ontwierp Bertopia voor Knoll. Dit is een prototype uit de ateliers van Decoene in Kortrijk.
Aan de structuur van het huis werd niet geraakt, maar Patrick Six legde hedendaagse accenten en koos voor zwart-witcontrasten. Het bankje ontwierp Bertopia voor Knoll. Dit is een prototype uit de ateliers van Decoene in Kortrijk.© Jan Verlinde

Patrick Six

– Met zijn architectuurbureau Ensemble concentreert hij zich vooral op de reconversie van oude gebouwen die ze een nieuw leven schenken.

– Ensemble loopt momenteel internationaal in de kijker met twee projecten in Kortrijk: de Budakitchen, die deels ondergebracht werd in een bejaardentehuis, en het volksrestaurant Vork, een OCMW-project dat ook werklozen opleidt.

Overal zorgen kleurrijke accenten voor een extra artistieke uitstraling, zoals het grappige bijzetkastje uit de sixties op de overloop.
Overal zorgen kleurrijke accenten voor een extra artistieke uitstraling, zoals het grappige bijzetkastje uit de sixties op de overloop.© Jan Verlinde
Het contrast tussen donkere en lichte ruimtes werkt verrassend. Hier kijken we van de mancave naar de keuken vol vintage.
Het contrast tussen donkere en lichte ruimtes werkt verrassend. Hier kijken we van de mancave naar de keuken vol vintage.© Jan Verlinde
Landhuis met mancave: 'Zwaar verbouwen hoefde helemaal niet'
© Jan Verlinde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content