Terwijl architecten Bart Lens en Thijs Prinsen (Lens°ass architecten) India doorkruisten, raakten ze gefascineerd door de lokale baksteenarchitectuur. De bewoners van dit pand - Alex Gabriels en Philippe De Ceuster, allebei actief in de reclamesector - reisden ongeveer gelijktijdig door het binnenland van Marokko en vonden ook daar de bakstenen constructies bijzonder. Toen ze na hun reizen alle foto's samenlegden, kwamen er bijzondere ideeën opborrelen voor deze nieuwbouwwoning in Kampenhout.
...

Terwijl architecten Bart Lens en Thijs Prinsen (Lens°ass architecten) India doorkruisten, raakten ze gefascineerd door de lokale baksteenarchitectuur. De bewoners van dit pand - Alex Gabriels en Philippe De Ceuster, allebei actief in de reclamesector - reisden ongeveer gelijktijdig door het binnenland van Marokko en vonden ook daar de bakstenen constructies bijzonder. Toen ze na hun reizen alle foto's samenlegden, kwamen er bijzondere ideeën opborrelen voor deze nieuwbouwwoning in Kampenhout. "We wilden met baksteen werken, maar niet op de traditionele Vlaamse wijze. Net door die invloeden uit Marokko en India wilden we iets doen met ruitpatronen en een buitentrap", legt Bart Lens uit. Na heel wat schetsen ontstond het idee voor de ongewone bakstenen gevel die als een oosters gordijn voor de glazen binnen- gevel hangt. Die constructie hangt bovendien op aan het dak. Het geveltapijt met de ruiten dompelt het interieur in een oosterse sfeer, want het patroon zorgt voor een levendig schaduwspel. Op zonnige dagen komt het huis helemaal tot zijn recht en geniet je met volle teugen van de lichtinvallen. De architecten sneden het pand halverwege ook door met een lichtstraat die van het maaiveld tot het dak reikt. "Die vide haalt de natuur en vooral de mooie, oude bomen uit de omgeving naar binnen", legt Bart uit. Architect Thijs Prinsen heeft zich verdiept in de baksteenbouw: "We wilden echt metselwerk, geen gevel van gelijmde baksteen. De gevel werd dan ook op ambachtelijke wijze gebouwd, steen per steen. Alles werd precies uitgelijnd, waardoor de lagen van de gevel tot over de buitentrap doorlopen. Daar heb je natuurlijk een uitstekende metselaar voor nodig, want geloof me, dit is hoogstaand vakmanschap." Hun architectenbureau is niet aan zijn proefstuk toe en heeft recentelijk veel baksteenarchitectuur gerealiseerd. Thijs Prinsen: "Deze prachtige stenen werden in Oudenaarde gebakken bij producent Vande Moortel. Het is heerlijk om een eigen product te kunnen gebruiken. De stenen zijn ook nog vrij artisanaal, ze zijn niet altijd recht en vertonen prachtige kleurschakeringen die perfect passen in deze boomrijke omgeving." De woning oogt niet alleen monumentaal door haar vormgeving, maar werd ook iets hoger ingepland ten opzichte van het maaiveld dat in de winter weleens volledig onder water staat. Je ervaart de monumentaliteit ook als je door het pand stapt, omdat je dan de doorzichten opmerkt, die je op verschillende manieren diagonaal door het pand laten kijken. De betonnen vloeren, plafonds en gekalkte wanden zorgen voor een delicate brutalistische uitstraling. De woonruimte loopt onder het huis door. Ter hoogte van het hangende tapijt vinden we de keuken, die werd afgewerkt met op maat vervaardigd koperen sluitwerk, hout en travertijnmarmer. In dit huis komen alle kranen uit de collectie van Vola. "We houden van materialen die op natuurlijke wijze verouderen of patineren, zoals deze kranen of de koperen grepen die mogen oxideren", legt Bart Lens uit. In het midden van de woonruimte staat de ovale eettafel en hangt een Focushaard. Daarachter kom je in de ruime zithoek met een bibliotheek van Poul Cadovius, een fraaie Pastoekast en een imposant zicht op de tuin. Ook voor de verdieping bedachten de architecten bijzondere oplossingen, waarbij bijvoorbeeld de masterbedroom en badkamer deel uitmaken van de gang, maar door middel van schuifdeuren kunnen worden afgesloten. Daardoor zit het bed in een soort alkoof, afgewerkt met zwart gebrand eikenhout. Je ontdekt er het keramiekatelier van Alex Gabriels, dat je weer verlaat via de bakstenen buitentrap. Boven is de brutalistische uitstraling nog iets intenser, dat roept de rustgevende sfeer op van uitgepuurde kloosterarchitectuur, zoals je die in meer projecten van het duo Lens en Prinsen aantreft.