De Acid galerie: alfa.brussels

Wie? Het laatste geesteskind van vintagedealer Boris Devis.

Wat? Boris trok met zijn protegés naar de voormalige panettonefabriek Alcova om er een radicale acid cave van niet-functioneel design voor te stellen.

Want functioneel design, daar heeft Devis schoon genoeg van. Bij de opening van Zaventem Ateliers vorige zomer stelde hij zijn eigen atelier open als residentie voor kunstenaars die hem via Instagram wisten te intrigeren, onder wie de Deense Anna Aagaard Jensen, de Nederlandse studio Touche-touche en het Duits-Nederlandse duo Schimmel & Schweikle. Ze mochten er vrij experimenteren met hun radicale ideeën rond design. Alfa staat trouwens voor atelier looking for artist - artist looking for atelier. 'Het resultaat hebben we acid gedoopt. Een genre waarin esthetiek, functie en materiaal niet meer primeren, maar waarin alles rond het concept, het intuïtieve aspect en het karakter van een stuk draait. Schoonheid en functie zijn zo oppervlakkig. Op basis daarvan kies je toch ook je vrienden niet?'

© GF

Devis lanceerde zijn protegés in de meest up-and-coming plaats van Milaan, de Alcova. Hij bereidt intussen een vervolgverhaal voor in Antwerpen, waar hij zijn eigen acid-galerie opent op Nieuw Zuid. Als eerste tentoonstelling, tijdens Antwerp Art Weekend op 16 mei, wordt de groepsshow van alfa.brussels in Milaan hernomen. alfa.brussels

De selfmade man: Filip Janssens

Wie? Regent Latijn die in 2007 het roer omgooide om autodidact meubel- en interieurontwerper te worden. Werkte recent nog met Per/Use, Serax en Recor.

Wat? Zijn ontwerp Lunair maakte deel uit van de tentoonstelling Generous Nature, gecureerd door Flanders DC, WBDM en MADBrussels onder de vlag #BelgiumIsDesign.

Lunair is ontstaan na een oproep van BOS+, het OVAM en Flanders DC om een ontwerp aan te brengen dat zowel sociaal, ecologisch als economisch verantwoord was. 'Circulair en lokaal geproduceerd, dat was wat ik meteen voor ogen had', vertelt Janssens. 'In Essene, waar ik woon, verwerkt een lokale schrijnwerkerij de essen waarnaar het dorp vernoemd is tot planken. Daar heb ik tussen het houtafval de mooiste schorslagen uitgezocht, waarmee ik maandenlang heb geëxperimenteerd om tot dit object te komen. Eenmaal klaar heb ik dezelfde techniek toegepast op smalle stroken travertijn die te veel onvolmaaktheden hadden om traditioneel verwerkt te worden.' De lamp werd meteen uitgekozen om deel uit te maken van de delegatie #BelgiumIsDesign, die in een ruimte op de Via Tortona werd voorgesteld. 'Ik omschrijf Lunair liever als een object dan als een lamp. Al kun je er wel degelijk een boek onder lezen.'

Lunair van Filip Janssens. © GF

De complete opstelling van Generous Nature kun je van 17 mei tot 29 september ontdekken in het Design Museum Gent. Daarna verhuist ze naar de Peruviaanse hoofdstad Lima. filipjanssens.be

De uitverkorene: Linde Freya Tangelder

Wie? De vrouw achter de Brusselse designstudio Destroyers/Builders en lid van collectief BRUT. Technisch gesproken een Nederlandse, maar aangezien ze al meer dan zes jaar in België woont en werkt, doen we daar niet moeilijk over.

Wat? Werd vorig jaar opgemerkt door de gerenommeerde Milanese galerie Nilufar en prompt uitgenodigd voor een nieuw experimenteel project, getiteld FAR.

Nilufar is een galerie die zowel in vintage als in hedendaags design wereldfaam geniet. 'Met FAR wil Nina Yashar, de eigenares van de galerie, een nieuwe kant opgaan. Een platform creëren voor opkomende ontwerpers met wie ze samen een nieuwe visie en scenografie wil neerzetten', vertelt Tangelder. De galeriste selecteerde tien ontwerpers (onder wie ook Bram Vanderbeke) om variaties te maken op een bestaand ontwerp. In het geval van Tangelder, het Archetyping Daybed dat ze vorig jaar zowel in het Gentse Design Museum als in Milaan met BRUT voorstelde. 'De twee nieuwe bankjes, Archetype 1 en Archetype 2, zijn net als het oorspronkelijke ontwerp gegutst, een ambachtelijke techniek waarmee je kleine stukjes wegbeitelt uit het gebruikte materiaal. Samen vormen ze nu een familie van archetypes.'

De Archetypes van Linde Freya Tangelder, geshowd in een transparante bol. © GF / PIM TOP

De ontwerpen werden geshowd in een futuristische setting van doorzichtige sferen die in de open ruimte van het Nilufar Depot werden opgesteld. destroyersbuilders.com

De go-getter: Maarten De Ceulaer

Wie? Conceptueel designer die met A Pile of Suitcases, zijn afstudeerproject aan de Design Academy Eindhoven in 2008, al meteen verschillende internationale galerijen en musea wist te bekoren.

Wat? Stelde drie projecten voor, waaronder de geometrische wandarmaturen Gradient voor Vibia en tapijten voor cc-tapis.

Gradient Triangle Black voor Vibia van Maarten De Ceulaer. © GF / Teri Romkey

Nee heb je, ja kun je krijgen, moet De Ceulaer hebben gedacht, want beide ontwerpen waren eigen initiatieven waarvoor hij doelgericht een partner aansprak. 'Gradient is een collectie pure, geometrische wandarmaturen waarvan de schaduw minstens even belangrijk is als het licht.' De Ceulaer ontdekte de Spaanse lampenproducent Vibia op een vorige editie van het Salone del Mobile. 'Vibia houdt ook van schaduwspel. Het was een perfect match van bij de start.' Ook bij cc-tapis vatte hij de koe bij de hoorns. 'Als kind was ik gefascineerd door de ornithologische tekeningen van John James Audubon en John Gould. Het leek me interessant om stukken van die tekeningen te isoleren en daarna te combineren op basis van vorm, kleur en patroon.'

Feathers Round tapijt voor cc-tapis van Maarten De Ceulaer. © GF

Zijn collages leidden tot The Feathers Collection, waarvan de eerste twee uitvoeringen, telkens handgeknoopt in Nepal, werden voorgesteld op de cc-tapis-stand naast ontwerpen van Patricia Urquiola en Jean-Marie Massaud. Er volgen nog andere exemplaren in de loop van het jaar.

maartendeceulaer.com - vibia.com - cc-tapis.com

De sfeermakers: DW-A Design Studio

Wie? Frederik De Wachter en zijn Italiaanse partner Alberto Artesani vormen sinds 2005 de multidisciplinaire DW-A Design Studio in Milaan.

Wat? Scenografie en totaalinrichting van zes plaatsen in Milaan, waarvan twee absolute trekpleisters: de Wallpaper Handmade-tentoonstelling in de buurt van de Porta Venezia en Caffè Populaire in de verlaten Alcova-fabriek ten noorden van de stad.

Multisensoriële denimsculpturen voor denimproducent ISKO, interactieve digitale installaties en scenario's rond de toekomst van werk voor Elle Decor Italia, de hele scenografie van de Wallpaper Handmade-tentoonstelling, waarvoor zestig designers een object creëerden rond het thema liefde of Caffè Populaire, de bistro in samenwerking met lampenbouwers Lambert & Fils met die uitzonderlijke U-tafel in Silipol (een materiaal dat uit geperst marmer en granietstof bestaat).

Caffè Populaire van Frederik De Wachter. © GF

Frederik De Wachter draait al sinds 2000 mee in de Milanese mallemolen. 'Toen ik de eerste keer naar Milaan ging voor Design Week, draaide alles rond de meubelbeurs aan de oude Fiera, intussen heeft design de hele stad ingepalmd. Niet alleen met productvoorstellingen, maar ook met adembenemende installaties en tijdelijke hotspots, exclusieve feestjes en cocktails op uitzonderlijke plaatsen. Vorig jaar leken de wijken Tortona en Lambrate op halve kermissen. Deze editie voelt anders aan. Meer inhoud en kwaliteit, meer doordachte beleving. En dat is een evolutie in de goede zin.' dw-a.it

De Speed-dater: Renaud Meunier

Wie? La Cambre alumni met een Master in Design for Luxury & Craftsmanship aan de Universiteit van Lausanne. Mocht al samenwerken met prestigieuze huizen als Vacheron Constantin en Hermès.

Wat? Ô, een vaas in wit biscuitporselein, wat hem voor de eerste keer naar Milaan bracht, meer specifiek naar Ventura Future, een platform voor innovatie en multidisciplinaire samenwerkingen.

In 2017 startte Renaud Meunier, afkomstig uit de streek van Bastenaken, zijn eigen studio in Brussel, als resident bij MAD Lab. Een veelzijdig ontwerper die graag met verschillende materialen experimenteert en ambachtelijke kennis centraal stelt in zijn onderzoek. Zijn vaas Ô sculpteerde hij met de hand, er kwamen geen computers aan te pas.

Ô van Renaud Meunier. © GF

'De uitgever van de vaas, het Franse DANIEL, heb ik via een speeddate van MAD Brussels ontmoet in november vorig jaar. De ergonomie, de lijnen en de materialen die ik gebruik vonden ze interessant. Dat het prototype met de hand gemaakt was, gaf de doorslag', weet Meunier. 'Belgische designers weten soberheid en esthetiek op een ongelooflijke manier te combineren', valt Etienne Delorme van DANIEL hem bij. renaudmeunier.com - daniel-edtion.com