Veel oude fabrieken en stapelhuizen werden noordwaarts georiënteerd omwille van het felbegeerde noordelijke licht, dat nooit te sterk is, heel constant en ideaal om in te werken. Dat licht moet ook hier best welkom zijn geweest toen in deze fabriek vlak bij het Gentse begijnhof nog paraplu's werden geproduceerd. Noordelijk licht is koud en in dit gebouw valt er zelfs geen direct zonlicht binnen, behalve boven, net onder de dakpannen. Maar dus niet beneden, waar je de woonruimte vindt.
...

Veel oude fabrieken en stapelhuizen werden noordwaarts georiënteerd omwille van het felbegeerde noordelijke licht, dat nooit te sterk is, heel constant en ideaal om in te werken. Dat licht moet ook hier best welkom zijn geweest toen in deze fabriek vlak bij het Gentse begijnhof nog paraplu's werden geproduceerd. Noordelijk licht is koud en in dit gebouw valt er zelfs geen direct zonlicht binnen, behalve boven, net onder de dakpannen. Maar dus niet beneden, waar je de woonruimte vindt. Maar door een hoge witte muur voor het gebouw weerkaatst er wel prachtig licht naar binnen. 'En dus heeft deze loft toch een warm gevoel', zegt bewoonster Tosca Deslee, die textiel importeert voor een Indische weverij in Frankrijk, België en Nederland. 'Interieurs en textiel hebben me altijd gefascineerd, mijn voorouders waren trouwens zelf textielfabrikanten. Door deze job reis ik veel, bezoek beurzen en kom ook in veel interieurs, waardoor ik overal ideeën oppik.' Via deze weg botste ze ook op de jonge interieurarchitecten Ellen Van Laer en Arno Broeckhoven, die met hun AE Studio onder meer de Café Costume-shops inrichtten. Samen bedachten ze allerlei oplossingen om het nadeel van dit gebouw, de noordoriëntatie, tot een voordeel om te buigen. 'Het gebouw heeft dus enkel aan één zijde vensters en de achtergevel is volledig blind, waardoor je net moet vermijden dat de achterliggende ruimte donker is. Juist daarom hebben we de indeling omgedraaid. Normaal kom je ergens binnen via een gang, hier val je met de deur in huis, in de zitruimte of in de keuken die voorzien zijn van grote raampartijen. Beneden hebben we dan de vestiaire en het toilet op de donkerste plek ondergebracht, helemaal achterin', aldus Ellen Van Laer. De binnenwanden zijn weg en door de grote, hoge stalen ramen valt veel licht binnen. 'Je kijkt hier van de ene ruimte naar de andere, en dat creëert mooie dieptezichten. De Gentse Dienst Monumentenzorg eiste dat niet alleen de gevels goed bewaard bleven, maar ook de binnenstructuur en de niveaus. Beneden hebben we wel een hoogte van vier meter, en onder het dak zelfs nog meer, maar de tussenverdieping met de master bedroom heeft een laag plafond. En om ook daar weer licht door te laten 'waaien', kozen we voor ijzeren binnenramen en -deuren. Zelfs de badkamer kreeg zo'n glazen wand.' Helemaal boven, op twee hoog, werden alle ramen en deuren wit geschilderd. Er zitten trouwens weinig deuren in de woning om de binnenstructuur extra dynamiek te geven. 'Door alle wanden van een zachte kalkpatina te voorzien, gaat het invallende licht ook een beetje opwarmen, alsof het altijd om zonlicht gaat. Boven kozen we bewust voor houten vloeren, gelegd in een visgraatverband, wat de ruimte wat minder verstrakt', zegt interieurontwerper Arno Broeckhoven. Alle details zijn verzorgd, van de hoge pivoterende deuren tot en met de prachtige betonnen trap die door het pand slingert. 'Om het industriële karakter van de woning te benadrukken, behielden we niet enkel de betonnen plafonds en metalen kolommen, maar goten we ter plaatse een betonnen trap die tegelijk ruw en verfijnd is, met zichtbare houtnerfstructuur van de bekisting. De trap is ook half zwevend gebouwd, en staat los van de muur, waardoor hij er meer als een beeldhouwwerk uitziet.' Tosca Deslee is fan van vintage design: 'Ik speur zowel op de designmarkten van Gent, Brussel als Parijs. Ik loop graag rond op Saint-Ouen, de Parijse vlooienmarkt waar je soms prachtige spullen op de kop kunt tikken voor een schappelijke prijs en ook ideeën opdoet. Maar ik koop ook hier of in Brussel en Knokke, waar sommige dealers prachtige items aanbieden. In mijn interieur zie je dus weinig nieuws. Ik hou eveneens van wat ruwe details en materialen, zoals het linnen van Designs of the Time dat we gebruikten voor de gordijnen. Dit linnen past bij de brutalistische stijl en kleur van de trap.' En perfect bij de paraplufabriek.