Vrouwen zijn nog steeds bijzonder ondervertegenwoordigd in de kunstsector en daar wil onder andere modemerk Max Mara verandering in brengen. In 2005 richtte het label in samenwerking met de Britse Whitechapel Gallery de Max Mara Art Prize for Women op - een tweejaarlijke prijs die bedoeld is om (Britse) vrouwelijke kunstenaars een duwtje in de rug en een plek in de spotlight te geven.

De laureate krijgt een half jaar lang een artist residency voor haarzelf en haar eventuele gezin in Italië waar ze zich op nieuw werk kan toeleggen. Dit werk wordt dan weer voorgesteld tijdens een grote solo-tentoonstelling in de Londense Whitechapel Gallery en de Collezione Maramotti in Reggio Emilia, Italië. Op dit moment krijgt 'Mamma Mia!', de nieuwste collectie van de vorige winnares Emma Hart, er een podium.

Voor 2017-2019 hebben Helen Cammock, Céline Condorelli, Eloise Hawser, Athena Papadopoulos, Lis Rhodes en Mandy El-Sayegh een plekje op de shortlist weten te bemachtigen.

Vrouwen zijn nog steeds bijzonder ondervertegenwoordigd in de kunstsector en daar wil onder andere modemerk Max Mara verandering in brengen. In 2005 richtte het label in samenwerking met de Britse Whitechapel Gallery de Max Mara Art Prize for Women op - een tweejaarlijke prijs die bedoeld is om (Britse) vrouwelijke kunstenaars een duwtje in de rug en een plek in de spotlight te geven. De laureate krijgt een half jaar lang een artist residency voor haarzelf en haar eventuele gezin in Italië waar ze zich op nieuw werk kan toeleggen. Dit werk wordt dan weer voorgesteld tijdens een grote solo-tentoonstelling in de Londense Whitechapel Gallery en de Collezione Maramotti in Reggio Emilia, Italië. Op dit moment krijgt 'Mamma Mia!', de nieuwste collectie van de vorige winnares Emma Hart, er een podium.Voor 2017-2019 hebben Helen Cammock, Céline Condorelli, Eloise Hawser, Athena Papadopoulos, Lis Rhodes en Mandy El-Sayegh een plekje op de shortlist weten te bemachtigen.