In de Milanese beurshallen: het jaar van de softies?

Als gevolg van de crisis benaderen veel merken hun eigen collecties letterlijk softer.

De exact vijftigste internationale Meubelbeurs werd vorige week in Milaan gehouden. En toch zagen we niet alleen weinig fanfares, toeters en bellen (behalve bij een neonverlichtte stand van Kartell en de altijd overvrolijke blingstand van Edra), maar ook weinig feestgedruis.

Het diepste dieptepunt van de crisis in de meubelsector mag dan voorbij zijn, de grote meubelmerken lijken toch niet meer te doen dan overeind te krabbelen. Ze hebben opnieuw inkomsten nodig en dus gaan ze eerder de markt volgen dan nieuwe interieurtrends aangeven, risico’s nemen en investeren. Dat betekent voor vele merken een letterlijk softere benadering van hun eigen collecties.

Het meest opvallend en letterlijk zien we dat gebeuren in de showroom in de stad bij B&B Italia. Zij brengen de Tufty Too uit, een “herwerking” van de Tufty sofa van Patricia Urquiola uit 2005. Zes jaar later lijkt het model zijn houdbaarheids- en verkoopdatum min of meer overschreden te hebben. Dat wordt heel concreet opgelost door een refresh van de blokjessofa: op het eerste zicht betekent dat dezelfde structuur, maar een minder strakke afwerking, een speelsere en losserzittende stof, commerciĆ«lere kleuren Ć©n een aantrekkelijkere prijs. Molteni brengt het sofabed Oz, van Nicola Gallizia met gewatteerde stof.

Ook de Zwitserse sofaexpert De Sede hield in Milaan een absolute premiĆØre door voor het eerst stoffen zetels uit te brengen. En ook Natuzzi, Living Divani en Meridiani tonen meer stof dan leder. Het Duitse E15 bekleedt dan weer een stoeltje van Stefan Diez voor meer comfort. Het Belgische Indera toont zich met een compromis door de Vida sofa zowel in een “raw” als in een “creamy” versie te presenteren.

Superzacht meubeltje

We zien linnen- en katoenstoffen, maar ook opvallend veel chenille, een stof gemaakt van een pluchegaren, wat een comfortabel zachte en tactiele stof oplevert. De ultieme hang it Loose stof komt van – en dat verrast ons nog het meest – de Duitser Konstantin Grcic bij Established&Sons. Hij drapeert letterlijk een soortement fleece deken over een sofa (“verschillende stoffen zijn mogelijk: een warmere in de zomer, een lichtere voor in de winter” verduidelijkt een bijgaande tekst). We hadden zowel van het designlabel als van de ontwerper meer verwacht dan een interpretatie van de Paola Navone look.

Die Britse editeur lanceert gelukkig ook slimmer toegepast textiel: Folio is een rek met een afsluiting uit stof van de Bouroullec-broers. Moroso brengt een boekenrek met textiel tussenschotten van Monica Armani en het jonge Italiaanse meubelmerk Lago presenteert als kleerkast een tussen plafond en vloer gespannen textieldoek. Akoestisch interessant, goedkoop en snel vervangen, heet dat dan. Het allerzachtste meubeltje om in te ploffen is het poefje Slumber van de Poolse Aleksandra Gaca voor het Belgische Casalis, in een driedimensionele rekstof, gepresenteerd in zachte pastelkleuren.

Stoer en robuust Maar niet alles wordt poeslief, wollig teder er zacht. Er zijn in tussentijd ook stoerdere meubels bedacht. Ook hier aan het voortouw Grcic met een uit de kluiten gewassen, maar lichte, comfortabele en niet-opvouwbare kampeerstoel Waver bij Vitra en een mix van een vliegtuig- en een autozetel als clubstoeltje Avus bij Plank. Nog meer auto-inspiratie bij Alias, die uit de archieven van auto-ontwerper Pio ManzĆ¹ een model tovert en die uit de sportwagenindustrie de techniek van het hydrovormen toepast.

Daarbij worden holle buizen in vorm geduwd met de hulp van water in plaats van in een klassiekere pers. Een propeller lamp bij Moooi, en de industriƫle look van Tom Dixon blijft behouden. Ook bij Nils Holger Moormann geen franjes. De Pressed chair is gemaakt uit een superdunne geplooide plaat aluminium.

Leen Creve en Jesse Brouns


In Knack Weekend van 4 mei zetten we de meubeltrends van op de beurs in Milaan op een rijtje.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content