Cradle to Cradle doet intrede in designwereld

© Cosentino

Steeds meer bedrijven springen op de kar van duurzame productie.

Cradle to Cradle is een filosofie. Een filosofie die ook in de wereld van het design steeds meer aanhangers vindt. Zo presenteren onder andere Cosentino en Jules Clarysse op Interieur in Kortrijk hun C2C-producten.

Het West-Vlaamse bedrijf Jules Clarysse, dat zich sinds 1953 specialiseert in badkamer- en keukentextiel, lanceert op Interieur de eerste 100% bio-afbreekbare handdoek in Europa. In principe is het mogelijk om die handdoek, als hij versleten is, bij het groenafval te gooien of hem in de grond te begraven. Een Cradle to Cradle product moet namelijk 100 % afbreekbaar zijn.

“De ontwikkeling en productie van deze handdoek is voor ons een erg ingrijpend proces”, stelt CEO Luc Clarysse. “Niet alleen de grondstoffen, maar ook de verven, inkten en verpakking moeten namelijk 100 % afbreekbaar zijn. We hebben dan ook een jaar lang aan het product gewerkt.”

Composteren

Tijdens dat proces kreeg Jules Clarysse steun van professor Michael Braungart, de Cradle to Cradle-goeroe. “Het principe levert voor de consument geen zichtbare meerwaarde op. Maar volgens ons kan een product dat schade toebrengt aan het milieu gewoon geen goed product zijn”, aldus Braungart.

Begin 2011 moeten de handdoeken in de winkel liggen. De prijs van de handdoek zal iets hoger liggen dan die van een gewoon exemplaar. “Het scheelt maar enkele euro’s, dus ik vermoed dat dat niet onoverkomelijk is voor consumenten. En ook voor de hotelsector biedt de handdoek volgens ons heel wat potentieel”, stelt Luc Clarysse.

Aangezien onze maatschappij nog niet voorbereid is om dergelijke zaken te recycleren, onderzoekt het bedrijf intussen zelf de mogelijkheden om de afgedankte handdoeken in te zamelen en te composteren. Zodat het de keten écht rond kan maken.

Duurzaam werkblad
Met zijn ECO by Cosentino®-project schrijft ook Cosentino, wereldleider op het vlak van kwartsoppervlakken en natuursteen, zich in binnen de principes van Cradle to Cradle. De werkbladen bestaan namelijk voor 75% uit gerecycleerde materialen zoals porselein, glas en spiegelglas. Die worden gecombineerd met een milieuvriendelijk hars dat 22% plantaardige olie bevat.

Om hun concept op een originele manier aan de buitenwereld te presenteren schakelde Cosentino de wereldberoemde ontwerpers Humberto en Fernando Campana in. “We hebben voor hen gekozen, omdat ze vaak met gerecycleerde materialen werken. Ze kenden het bedrijf niet, maar hebben uiteindelijk toch toegehapt. Hun artistieke ontwerp verbeeldt de rotsen en verwijst dus naar Cosentino als natuursteenproducent”, stelt de directeur van Cosentino Benelux Philippe Criel.

Met ECO by Cosentino® wil de Spaanse multinational, die wereldwijd actief is in veertien landen, een antwoord bieden op de toenemende vraag naar milieuvriendelijke en duurzame materialen. Het nieuwe oppervlak kan zowel als werkblad dan als vloer- en wandbekleding gebruikt worden.

C2C-webshop

Wie op zoek is naar nog meer ecodesign, kan terecht in de Futureproofed Shop. Die online winkel biedt design met een lagere ecologische voetafdruk aan. “Voor we een product in onze shop opnemen, onderzoeken we de duurzaamheid ervan. Via het project ‘Close the loop’ zetten we ons ook actief in om de kringloop daadwerkelijk te sluiten”, stelt Fabian Larridon.

“Ofwel zorgen we ervoor dat het oude product een tweede leven krijgt, ofwel ontmantelen we het zodat het zo goed mogelijk gerecycleerd kan worden. Voor de klanten die hun afgedankte spullen terugbrengen naar de shop, is er een terugnamebonus van 5 of 10 procent.”

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content