Bij het begin van het gesprek houdt hij zich wat afzijdig, steunend op de rugleuning van de stoel. Alsof hij beter naar haar wil luisteren, terwijl zij praat over wat toch in de eerste plaats haar project is. Ook al ontkent ze dat zelf en trekt ze heel bescheiden de collectieve kaart. Ze kent de regels van het spel. En dat siert haar. Maar hij ziet dat anders. De styliste, dat is zij. Ze was al aan deze vijfde capsulecollectie aan het werken toen Le Bon Marché bij hen kwam aankloppen en hun modeavontuur een nieuwe wending gaf. Zo kreeg het kledingaanbod - ruimer dan we van hen gewend zijn - er een homelijn bij, alsook een collectie kaarsen, schriftjes en tote bags.

© Benjamin Brolet

Jullie vijfde capsulecollectie omvat voor het eerst ook huislinnen, vaatwerk, kussens en zelfs een bank. Of hoe Mosaert uitgroeit tot een heus lifestylemerk. Hadden jullie daar al lang zin in?

Paul Van Haver: 'We speelden al een tijdje met die gedachte. En toen Le Bon Marché ons carte blanche gaf, hebben we meteen toegehapt. Het warenhuis verkoopt namelijk ook deco- en designspullen. Zo kregen we meteen een forum aangeboden.'

Coralie Barbier: 'We wilden dat de installatie in Le Bon Marché herkenbaar zou zijn als een echt Stromae-project, zoals we die altijd al hebben gerealiseerd. Ook al is dit kleinschaliger dan de albums en de concerten. Er moest coherentie zijn, we wilden een verhaal vertellen. Zo is het idee van de Mosaert Factory gegroeid, als een soort behind the scenes van een droomfabriek.'

Van Haver: 'Een beetje zoals Homer Simpson, maar dan met nóg meer surrealistische knipoogjes en controlepanelen.'

'Art nouveau en art deco inspireerden ons ditmaal, meer dan de Afrikaanse prints.' © Benjamin Brolet

Barbier: 'Tijdens de Parijse beurs Maison & Objet hebben we leveranciers ontmoet. Het vaatwerk wordt allemaal in Sevilla geproduceerd, het huislinnen en de kussens in Portugal. Op de sokken na, die van Franse makelij zijn, wordt alle kleding in België gemaakt. Dat is een essentiële pijler van ons businessmodel.'

Waar haalden jullie de algemene inspiratie voor deze vijfde capsulecollectie?

Barbier: 'Ik was al aan het tekenen vóór Le Bon Marché contact met ons opnam. De prints zijn geïnspireerd op de art deco en de art nouveau die Brussel hebben gemaakt tot wat het is. Ik had zin om wat te sleutelen aan de manier waarop we tot nu toe met de prints omgingen. Om wat los te komen van de Afrikaanse waxstoffen uit onze eerste capsulecollecties. Ditmaal ben ik vertrokken van art-decotegeltjes, ik wilde werken met glans, met verguldsels. Ik wilde de motieven echt goed afbakenen. Dat bleek een zeer coherent idee toen we het tafelservies bedachten.'

Van Haver: 'Voor het huislinnen hebben we ons wat laten gaan met de kleuren.'

Barbier: 'Wat tegelijk ook de Mosaert- signatuur is. Er was niet echt een reden om daarmee te breken.'

© Benjamin Brolet

Waarin verschilt deze capsulecollectie van de vorige, afgezien van de homelijn?

Barbier: 'Ook op het vlak van kleding bieden we best wel wat nieuwe stukken aan: shorts, T-shirts en zelfs slippers van geborduurd fluweel, in samenwerking met Notify. De eerste drie capsulecollecties hadden nog allemaal een link - zij het soms vaag - met Stromae. De samenwerking van vorig jaar met Repetto heeft ons geholpen om stilaan meer afstand te nemen. Deze keer lijkt de verhouding totaal omgedraaid. In het begin was het Pauls droom om kledij te dragen die perfect was afgestemd op zijn clips en zijn tournee. De eerste capsulecollectie is ontsproten aan onze bedenkingen bij de merchandising: na concerten goedkope T-shirts van lage kwaliteit verkopen, dat strookte niet met onze waarden. We wilden iets anders aanbieden, van prima kwaliteit vooral, en los van de concerten.'

Van Haver: 'Onze omgang met het merk is nu veel comfortabeler. In het begin was er een directe link tussen de capsulecollecties en het album Racine Carrée. Maar tegelijk wilden we een breuk: ik was bijvoorbeeld niet te zien in de campagnes terwijl ik de kledij toch de hele tijd droeg, zowel op het podium als in de clips. Een tikje schizofreen. Europa heeft de neiging om zijn artiesten in hokjes te stoppen: een zanger kan geen acteur of designer zijn. Doet hij dat toch, dan voelt men zich daar ongemakkelijk bij. Helemaal anders dan in de VS.'

'De kledinglijn neemt meer afstand van Stromae, de zanger.' © Benjamin Brolet

Barbier: 'Daar is een kledinglijn zelfs een opstapje naar succes.'

Is het niet wat utopisch om te denken dat jullie ooit volledig los zullen komen van de avatar Stromae? Tenslotte is en blijft Mosaert toch zijn anagram.

Van Haver: 'Dat klopt, als ik op straat wandel, is het altijd Stromae die men ziet.'

Barbier: 'Dat is zeer goed, ook al ben jij binnen het team gewoon Paul. Uiteraard is Stromae niet in rook opgegaan, hij blijft in het anagram en we zijn hem daar dankbaar voor. Want dankzij hem staan we vandaag allemaal waar we staan en hebben we een heel team kunnen aanwerven.'

Van Haver: 'Maar ik zit intussen wel in een positie waarin ik het recht heb om hem niet te gebruiken als ik dat wil. Het is ook dát wat me zo bevalt in de samenwerkingen die ik op touw heb gezet met andere artiesten. Of het nu met Orelsan was dan wel met Disiz La Peste, met Vitaa of met BigFlo & Oli, ik kon op een rijdende trein springen, twee dagen werken in de muziekstudio en daarmee was de kous af. Ik hoefde, zoals Cora dat zo goed verwoordt, niet langer de vaandeldrager te zijn. Idem dito voor de clips van Dua Lipa, Major Lazer of Yaelle Naim. De verantwoordelijkheid rust bij hen, zij moeten waken over de rode draad, over de logica van hun album.'

© Benjamin Brolet

En toch zullen we tijdens de modeshow in Le Bon Marché getuige zijn van de comeback van Stromae?

Van Haver: 'Ik ben altijd blijven componeren. Muziek in elk geval. Trouwens, ook de lancering van de vierde capsulecollectie ging gepaard met een instrumentaal nummer. Ditmaal zal ik ook zingen. Ik zit trouwens in de studio voor de opnames. Mijn samenwerkingen in de luwte hebben me weer zin doen krijgen om te schrijven. Tot dan leek ik wel te blokkeren, alsof ik niets meer te vertellen had. Nu is het alsof ik het schrijven opnieuw ontdek.'

Barbier: 'Ik had voor hem een soort van vertellend moodboard gemaakt, een lijst met woorden en uitdrukkingen uit de mode- en textielwereld. Ook nu leek het creatieve proces totaal omgedraaid. Vroeger schreef hij een song, Papaoutai bijvoorbeeld, en dan tekenden we daar mannetjes bij. Nu vormde de capsulecollectie de basis van de song.'

Van Haver: 'Uitgangspunt daarbij was de muziek. Ik heb ze haar laten horen en ze vond ze leuk. Gelukkig, want anders...'

Barbier: 'Al weet ik niet of ik altijd de meest objectieve toehoorder ben.'

De fluwelen slippers zijn een samenwerking met Notify. © Benjamin Brolet

Van Haver: 'Er waren meerdere songs. Uiteindelijk heeft Luc Junior Tam, mijn jongere broer en onze artdirector, de knoop doorgehakt. Het was de bedoeling om het juiste geluid te vinden om de collectie te ondersteunen, niet om een ep van Stromae uit te brengen. Ik zal overigens niet live spelen. Ik geloof daar niet echt in voor een modeshow. Maar we duiken wel op in de campagne en zullen na de show uiteraard ook het publiek groeten.'

Lukt het jullie nog steeds om ambachtelijk te creëren, ook met een gamma dat zo gevarieerd is als wat jullie vandaag voorstellen?

Barbier: 'Goede arbeidsomstandigheden en kwaliteit blijven voor ons essentieel. Wij zijn heel trots dat we bijna al ons textiel in België kunnen produceren. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast en daar zijn we ons ook terdege van bewust. Daarom proberen we zo scherp mogelijke prijzen te hanteren. Ons merk is nog jong, het is niet altijd gemakkelijk. Dit blijft de textielsector, maar we zijn blij met de richting die het uitgaat. Deze samenwerking met Le Bon Marché biedt ons een formidabel forum.'

Van Haver: 'Het is trouwens niet uitgesloten dat we na ons avontuur in Le Bon Marché het hele project van de modeshow ook in België komen tonen. In een pop-upstore, waarom niet? Met ons als verkopers, een weekend lang.'

© Benjamin Brolet
© Benjamin Brolet