1. Wang & Söderström

Wie?

Ruimtelijk vormgever Anny Wang (29) en architect Tim Söderström (31), een duo dat samen vanuit Kopenhagen werkt.

Ken je misschien van ...

... digitale creaties voor Iittala, museale installaties voor Muuto of hun eigen sculpturen, die je deze maand kunt kopen in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs. Hun installatie Tides tijdens Milan Design Week haalde verscheidene hoogtepuntlijstjes in internationale media, waaronder Frame en Architectural Digest.

Visie

Embrace the digital.

© GF

Hun gedeelde passie voor technologie en DIY-learning (waarbij je jezelf dingen aanleert aan de hand van uitleg en video's die je online vindt) leidden ertoe dat Wang & Söderström zich als studio vooral toespitsen op digitaal design. Voor wie het in Keulen hoort donderen: een object hoeft vandaag niet meer noodzakelijk fysiek te bestaan. Voor een catalogus, animatie, app of website kun je evengoed objecten ontwerpen die alleen tot de digitale wereld behoren. Al ging de bal voor het duo net aan het rollen toen ze uit hun digitale stulp kwamen gekropen. Tim Söderström: 'We kochten een 3D-printer om te verkennen hoe we onze ontwerpen zouden ervaren in een fysieke vorm. Bleek dat die tastbaarheid noodzakelijk was voor veel mensen om ons werk beter te begrijpen. De tweehonderd sculpturen die we maakten, waren in geen tijd uitverkocht.'

'Waar wij de beweging maakten van digitaal naar fysiek, lijkt het ons interessant om als analoge designer ook meer open te staan voor digitale technologie. Het is geen aparte, parallelle of tegenovergestelde wereld. Integendeel: hij is helemaal verweven met de onze. Designers moeten op een meer sensitieve manier met technologie leren omgaan. Want er schuilt wel degelijk esthetiek in alles wat digitaal is. De bestaande beeldtaal is nog veel te eng.'

Anny Wang en Tim Söderström © Mishael Phillip

Anny Wang: 'Design is door de jaren heen altijd heel sterk bepaald door de aanwezige technologie. Die wordt enerzijds complexer, maar ook gebruiksvriendelijker en toegankelijker. Dat zal design in de toekomst enorm beïnvloeden. Niet alleen op visueel vlak, ook wat betreft de manier waarop we ontwerpen. Het zal leiden tot meer samenwerkingen en kruisbestuivingen tussen vakgebieden, waardoor nieuwe hybride disciplines zullen ontstaan. Op die manier zullen we met design meer gerichte oplossingen kunnen bieden dan alleen objecten creëren.'

Tim Söderström: 'En onze interieurs? Die worden daardoor misschien wel hyperlokaal en superpersoonlijk, gebaseerd op de historiek van de plaats waar je woont, het klimaat, de esthetiek van je omgeving. Want dankzij de democratisering van technologie zal werkelijk iedereen ermee kunnen experimenteren.'

wangsoderstrom.com

2. Camille Walala

Wie?

Française (44) die twintig jaar geleden in Londen belandde om er haar Engels te perfectioneren. Kwam voornamelijk als textieldesigner en grafisch ontwerpster aan de bak, tot ze haar patronen begon te tekenen op muren en gevels, wat uiteindelijk tot haar internationale doorbraak leidde.

Ken je misschien van ...

... het Salt Boutique Hotel in Mauritius, dat ze volledig inrichtte volgens haar tribal pop style.

Visie

Kleur verbindt.

Camille Walala mocht het hele Salt Boutique Hotel in Mauritius inkleuren. © Tekla Evelina Severin

Als designer opvallen in een grootstad als Londen is niet gemakkelijk: de concurrentie is er moordend. Camille Walala - niet haar echte achternaam - vatte daarom de koe bij de hoorns. Op iedere open plek in de stad hing ze posters van haar werk op. Het leidde tot een eerste opdracht: ze mocht de gevel van een gebouw op Old Street in Oost-Londen opsmukken. Een werk dat ze heel toepasselijk Dream Come True doopte. 'In plaats van de gevel gewoon als canvas te gebruiken, hield ik rekening met de hele architectuur van het gebouw. Meestal zijn ramen vervelend bij een muurtekening - een soort gaten in je tekenblad - maar ik ben ze net gaan gebruiken. Door een optisch effect lijkt het alsof het gebouw recht uit een stripverhaal komt.' Sindsdien staat de telefoon niet stil: zebrapaden, zitbanken en de speelplaats van een basisschool in Londen, een gevel in New York, een compleet hotel in Mauritius en samenwerkingen met Facebook en Armani... het regent opdrachten.

Camille Walala © Charles Emerson

'Vandaag heeft iedereen het druk. We verplaatsen ons van A naar B, met een koffie in de hand, als robots in een rij, zonder ook maar één keer het hoofd op te richten en te kijken naar de omgeving of de mensen die ons omringen. Daardoor dreigen we compleet van elkaar te vervreemden, zeker in steden en buurten waar het uitzicht meestal grijs en monotoon is. Daarom hebben we dringend meer interactiepunten nodig, publieke plekken die mensen niet alleen samenbrengen, maar hen ook aanzetten tot een gesprek of een emotie laten ervaren. Ik merk dat mijn installaties een heel makkelijk en toegankelijk gespreksonderwerp vormen voor passanten. Het tovert een glimlach op hun gezicht, brengt instant vrolijkheid in hun dag, een vleugje onschuld of humor. Kleur laat niemand koud, het raakt iedereen op een of andere manier. Op plaatsen als Londen en New York staan particulieren en stadsbesturen er steeds meer voor open om hun gevels te laten inkleuren met dergelijke streetart. Nu de rest van de wereld nog.' camillewalala.com

In Brooklyn, New York, beschilderde Camille Walala een zeven verdiepingen hoge gevel voor het NYCxDesign Festival. © GF

3. Andreas Bozarth Fornell

Wie?

Zweeds architect (42) die als jonge twintiger werd geheadhunt door Jonny Johansson, Acne Studio's creatieve directeur, om de eerste bedrijfsarchitect te worden voor het modelabel. Gedurende vijf jaar was hij verantwoordelijk voor de inrichting van een 35-tal Acne Studio-winkels wereldwijd, maar ook van modeshows, showrooms en pop-ups. Intussen leidt hij zijn eigen studio, Specific Generic.

Ken je misschien van ...

... zijn retailconcept voor Acne Studio aan de Rue Froissart in Parijs, Opening Ceremony in New York, Filippa K in Stockholm of Christian Wijnants in Antwerpen.

Visie

Lang leve de fysieke winkel.

Acne Studio in Parijs. © GF

'Ik zie winkelstraten niet meteen verdwijnen. Tenminste, als merken hun winkels niet meer louter zien als een plek waar alleen verkooptransacties plaatsvinden. Een boetiek is een driedimensionale marketingtool, de enige fysieke plek waar je als (mode)merk je historiek of DNA kunt uiten. Architectuur en design kunnen helpen om als merk een statement te maken. En dan heb ik het niet over je winkel volhangen met schermen en allerhande interactieve gadgets. Die zijn leuk voor één keer, maar ze volstaan niet om klanten opnieuw aan te trekken. Het zit meer in een atmosfeer die je creëert, een ervaring die je aanreikt, een slimme vormgeving die ervoor zorgt dat je wilt terugkomen. Zo zie ik merken vaker ingaan tegen het steeds versnellende productietempo in de modewereld. Ze zoeken naar duurzamere oplossingen en dat moet ook naar voren komen in hun winkelconcept, bijvoorbeeld met gerecycleerde of natuurlijke materialen.

Misshumasshu, een vleugje Japan in Stockholm. © GF

Daarnaast heb je het sociale aspect. In een winkel kom je in contact met andere mensen, mensen met wie je een interesse deelt. Toen Acne Studio aan de Rue Froissart in Parijs viraal ging op designblogs, wisten liefhebbers van het merk en het interieur dat ze er gelijkgestemden konden ontmoeten. Net zo bij Opening Ceremony in New York.

Een merk als Supreme heeft het in mijn ogen volledig begrepen. Hun drops veroorzaken lange wachtrijen voor hun winkels. Zo ontstaat er een moment waarop een online community fysiek wordt samengebracht. Dat is een nieuwe meerwaarde die je als winkelconcept kunt aanbieden, een frisse invalshoek. En een boeiend gegeven om als interieurvormgever of architect over na te denken.'

specificgeneric.com

Christian Wijnants in Antwerpen. © GF

Us by Night

26, 27 en 28 september 2019, Waagnatie, Rijnkaai 150, Antwerpen. usbynight.be