Transparant zelfportret

Transparant zelfportret
Frontale rechthoekige vormen en lege ruimten die elkaar in een lange stoet lijken op te volgen, dat was het handelsmerk van Giuseppe Terragni (1904-'43), architect en de grondlegger van het Italiaanse rationalisme. Attilio Panzeri ziet Terragni's werk als een van de grootste inspiratiebronnen voor de villa die hij in negen maanden tijd iets buiten Lugano heeft laten bouwen. Aan de noordkant valt de bijzondere stijl van de villa nog het sterkst op. In deze gevel ontspringt een smal raam van ongeveer 40 cm breed dat doorloopt richting het meer en uiteindelijk uitmondt in een hoog glazen voorportaal bij de ingang. "Een verwijzing naar de oorspronkelijke helling vanaf het huis naar het meer", legt de architect uit.

nl-design-interieur-panzeri-panzeri3-jpg

Frontale rechthoekige vormen en lege ruimten die elkaar in een lange stoet lijken op te volgen, dat was het handelsmerk van Giuseppe Terragni (1904-'43), architect en de grondlegger van het Italiaanse rationalisme. Attilio Panzeri ziet Terragni's werk als een van de grootste inspiratiebronnen voor de villa die hij in negen maanden tijd iets buiten Lugano heeft laten bouwen. Aan de noordkant valt de bijzondere stijl van de villa nog het sterkst op. In deze gevel ontspringt een smal raam van ongeveer 40 cm breed dat doorloopt richting het meer en uiteindelijk uitmondt in een hoog glazen voorportaal bij de ingang. "Een verwijzing naar de oorspronkelijke helling vanaf het huis naar het meer", legt de architect uit.

nl-design-interieur-panzeri-panzeri2-jpg

Romeinse binnenplaatsenIn de hal valt extra licht naar binnen door een rechthoekige opening op ooghoogte in het onbewerkte beton. Bij binnenkomst kijk je via de woonkamer rechtstreeks uit op de voortuin. Daarna voert een trap je naar het centrale deel van het huis.Ook hier zet transparantie de toon. Onder een vierkante opening in het plafond bevindt zich een binnenplaats met rondom hoge glazen wanden. "Dit is voor mij het hart van het gebouw", glundert Panzeri. "Net als in het klassieke Rome spelen binnenplaatsen een belangrijke rol in mijn ontwerpen."

nl-design-interieur-panzeri-panzeri6-jpg

Links van de centrale binnenplaats ligt de woonkamer, met aan de kopse kant twee plafondhoge glazen schuifdeuren. Dankzij slim geplaatste aluminium pijlers kunnen die deuren volledig worden geopend, waardoor binnen en buiten naadloos in elkaar overgaan. Zo ontstaat er een spel van licht en schaduw waar de bewoners nooit op uitgekeken zullen raken.

nl-design-interieur-panzeri-pa11945448917241194544516368_KW_v2

BovenverdiepingOp de bovenverdieping kan het gezin zich in alle rust terugtrekken. Hier bevinden zich de slaapkamers en badkamers van zowel de ouders als de kinderen. Het parket, van walnoot, contrasteert warm met de ruwe betonnen vloer beneden. Ook de trap naar boven is met hetzelfde hout bekleed. De kamers liggen rond de centrale binnenplaats en hebben allemaal een eigen 'binnenbalkon'.

nl-design-interieur-panzeri-panzeri8-jpg

De bovenverdieping kraagt iets uit, zodat er aan de zuid- en oostkant ruimte ontstond voor een buitengalerij. "Ik wilde de natuur als het ware in huis halen", zegt Panzeri.

nl-design-interieur-panzeri-panzeri9-jpg

Vanuit de grote slaapkamer en vanaf de galerij kijk je uit over het meer en kun je zelfs Lugano en Monte Bré zien liggen.

nl-design-interieur-panzeri-panzeri7-jpg

"Vanwege mijn kunstcollectie hebben we bewust voor een ingetogen interieur gekozen", licht Panzeri toe. "Ik hou van beton. Het is een veelzijdig materiaal dat zich voor allerlei toepassingen leent. Een van mijn voorbeelden blijft de Japanse architect Tadao Ando."