Tillen Lingier (25) en Linde Luyten (25) zijn grafische vormgevers en naar eigen zeggen bezeten van papier, én van duurzaamheid. "Als studenten grafische vormgeving gingen we vaak printen in een copyshop op Linkeroever", vertelt het Antwerpse duo. "Maar we hadden al gauw moeite met de vele papierstroken die voor onze neus in de prullenbak belandden. Met die restjes maakten we onze eerste blocnotes. Nadien gingen we al snel langs bij drukkerijen, die meteen meegingen in ons verhaal."
...

Tillen Lingier (25) en Linde Luyten (25) zijn grafische vormgevers en naar eigen zeggen bezeten van papier, én van duurzaamheid. "Als studenten grafische vormgeving gingen we vaak printen in een copyshop op Linkeroever", vertelt het Antwerpse duo. "Maar we hadden al gauw moeite met de vele papierstroken die voor onze neus in de prullenbak belandden. Met die restjes maakten we onze eerste blocnotes. Nadien gingen we al snel langs bij drukkerijen, die meteen meegingen in ons verhaal."BewustwordingHun bedrijf Redopapers maakt van de verzamelde papieroverschottten agenda's, blocnotes, weekplanners en andere handgemaakte papierwaren. Daarnaast geven Lingier en Luyten ook workshops boekbinden en papierrecuperatie - de cursisten gaan aan de slag met hun eigen papierresten - en werken ze samen met jongeren uit het buitengewoon onderwijs, die de opgehaalde papieroverschotten sorteren en verdelen."We zijn niet naïef: we weten dat de paar kilo's papier die wij ophalen miniem zijn in vergelijking met de tonnen papier die een drukkerij weggooit." Toch denkt het duo een verschil te kunnen maken. "We moedigen mensen aan om na te denken over hun papiergebruik. Dat steeds meer cultuurhuizen en bedrijven ons benaderen, toont aan dat we hen aan het denken zetten. Onder andere het Fotomuseum, Opera Ballet Vlaanderen, Broederlijk Delen en Oxfam gingen al met ons in zee. Idealiter vinden we in de toekomst ook gehoor bij ondernemingen die minder makkelijk stilstaan bij papierverspilling, bijvoorbeeld in de financiële wereld."AbonnementNieuw bij Redopapers is de onlangs gelanceerde abonnementsformule "Een kilo papier" voor exclusieve producten. Voor zeventig euro ontvang je dan zes maanden lang een speciaal voor abonnees en dus in beperkte oplage gemaakte verrassing. Na een half jaar bedraagt het totaalgewicht van de ontvangen papierwaren precies een kilo.En als de ideeën omtrent papier ooit op zijn, of een mentaliteitswijziging papieroverschotten uit de wereld heeft geholpen? "Wat we nu met papier doen, kunnen we ook uitbreiden naar andere materialen. We zijn nu zodanig in de ban van duurzaamheid en reststromen dat we in ieder geval rond die thema's willen blijven werken - dit laat ons niet meer los."www.redopapers.comAdeline Matthys & Wim Denolf