TIM VAN STEENBERGEN voor ASHTARI CARPETS

Tim Van Steenbergen verpopte zich de laatste jaren van modeontwerper tot allround designer. Hij tekende alles, van theaterkostuums en brillen tot waterflessen en lampen. En nu dus ook tapijten voor Ashtari Carpets.
...

'Nieuwsgierigheid en toeval brachten me bij Ashatari Carpets', zegt de Antwerpenaar. 'Hun zaak ligt vlak bij mijn woning. Op een dag stapte ik er gewoon binnen. Ik raakte aan de praat met de eigenaars, Reza en Wendy. Het klikte meteen en ze vroegen me spontaan om iets voor hen te ontwerpen. Daar hoefde ik geen twee keer over na te denken. Ik hou van tapijten. Als modeontwerper heb ik veel feeling voor textiel en weet ik om te springen met wol en zijde, de basismaterialen van het tapijt.'De collectie is geïnspireerd op het werk van de Russische avant-gardekunstenaar Kazimir Malevitsj. 'Ik hou erg van constructivistische kunst', zegt Van Steenbergen. 'In al mijn werk zie je dat duidelijk aan de geometrische vormentaal. Ik heb er driedimensionale tapijten van gemaakt door zijdedraad aan te brengen op de wollen draden en door vlakken uit te knippen. Zo ontstaat er een reliëf dat je niet altijd ziet, maar wél voelt. Dit reliëf zorgt er ook voor dat de kleuren - een palet van azuurblauw, koraalgroen en auberginepaars - genuanceerder ogen.' 'Ik hou van de dialoog tussen keramiek en mode. Een stof is licht en luchtig, dat combineert mooi met keramiek, dat dan weer iets heel aards heeft. Vandaar mijn liefde voor keramieken juwelen. Voor de samenwerking met Christian Wijnants geen juweel, maar wel een object. Dat kwam er eerder toevallig. Toen ik hem voor zijn verjaardag een klein vaasje cadeau deed, vond hij dat zo tof dat hij me vroeg om ook iets voor zijn shop te maken. Het leek me een leuk idee om iet te creeëren dat binnen zijn universum past. Daarom baseerde ik me voor het ontwerp op de huidige wintercollectie. Niet op de kleuren of prints, maar op de esthetiek van die collectie. Tijdens het defilé werden de verschillende prints in lagen boven elkaar gedragen, dat vond ik heel mooi. Het zorgde voor een grafische gelaagdheid. Het heeft me geïnspireerd om verschillende lagen glazuur aan te brengen op de vaas. De kleur hield ik sober naturel, in tegenstelling tot mijn persoonlijke werk, dat normaal heel kleurrijk is. Het moest passen bij elk silhouet, te veel kleur zou clashen. Deze grote vaas, maar ook mijn kleinere objecten en sculpturen die hier tijdelijk staan tentoongesteld, passen wonderwel in de shop van Christian Wijnants.' 'Ontwerp een collectie waarmee je zelfs een kasteel van onder tot boven kan aankleden: van kelder tot zolder, van tafels tot gordijnen.' Dat was de vraag van Jim Thompson en Gert Voorjans ging er graag op in. 'Het was voor mij een prachtige uitdaging, want ik werk al jaren met hen samen en ik hou van de filosofie van het vermaarde huis', zegt de decorateur. 'We maken momenteel een heuse revival mee van het woontextiel en toch vind je op de markt een vrij uniform aanbod. Terwijl ik merk dat meer en meer mensen op zoek zijn naar een interieur met een individuele uitstraling. Ze willen iets wat je niet overal ziet.' De nieuwe collectie omvat niet alleen zijde. Er zitten ook ruwe stoffen bij van katoen en linnen en zelfs passement, een speciaal soort borduurwerk. Alles wordt op maat geleverd, aangepast aan de ruimte. 'Noem het haute couture voor je huis', zegt Gert. 'Het is een exuberante collectie, er zitten zelfs knipogen in naar de schilderijen van Matisse. In mijn interieurs heb ik altijd heel uiteenlopende elementen samengebracht: van Syrische meubels tot goudleer en Ottomaanse banken. Jim Thompson weet mijn verfrissende aanpak te waarderen.'