Ik ben nonterritorial. Ik heb zelfs geen eigen bureau. De weinige dagen dat ik op kantoor ben, wil ik zo zichtbaar en bereikbaar mogelijk zijn. Dus zit ik nu al twee jaar aan een grote tafel midden in de ruimte, niet in een afgesloten kantoor. Het werkt fantastisch. Managers die voor hun personeel flexdesks invoeren, maar zelf hun vaste stek houden; dat houdt geen steek. Practice what you preach. Mijn tip voor alle leidinggevenden: bouw geen muren rond jezelf, maar zit te midden van je team.
...

Ik ben nonterritorial. Ik heb zelfs geen eigen bureau. De weinige dagen dat ik op kantoor ben, wil ik zo zichtbaar en bereikbaar mogelijk zijn. Dus zit ik nu al twee jaar aan een grote tafel midden in de ruimte, niet in een afgesloten kantoor. Het werkt fantastisch. Managers die voor hun personeel flexdesks invoeren, maar zelf hun vaste stek houden; dat houdt geen steek. Practice what you preach. Mijn tip voor alle leidinggevenden: bouw geen muren rond jezelf, maar zit te midden van je team. Elk bureau is gemiddeld 61% van de tijd ongebruikt. Omdat de werknemer in een meeting zit, in het buitenland is, vakantie heeft, of ziek is. Niet erg efficiënt. Door te switchen naar een nonterritorial-kantoor, met lege bureaus waar iedereen kan inpluggen, komt er ruimte vrij. Die ruimte gebruik je om je kantoor zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat mensen hun vaste bureau niet missen. Denk aan een knusse zithoek, een yogaruimte of een crèche. Onlangs legden we een indoor looppiste aan in het kantoor van een Zwitsers sneakermerk. Zomaar een pingpongtafel neerzetten op kantoor, verandert de bedrijfscultuur niet. Je wordt er geen coole tech start-up door. Het kantoorontwerp moet bij de core van het bedrijf passen. Waarom de hele dag aan hetzelfde bureau zitten, als je zoveel verschillende taken hebt? Voor meetings met veel mensen is er een grote meeting room, een zithoek is ideaal voor een spontane brainstorm met één of twee collega's. En is er een klus waar je je extra voor moet concentreren, dan is er een rustige en stille plek voorzien. Publieke ruimtes worden in de nabije toekomst steeds belangrijker. Door de sterke urbanisatie gaan we kleiner wonen en zoeken we de ruimte buiten de vier muren van ons huis of appartement. We gaan meer focussen op publieke, en dus gedeelde ruimtes. Het succes van co-working spaces is een eerste uiting van die trend. Hollywood draait al zijn hele leven op freelancers. Als je erover nadenkt is het crazy: op een filmset komen tientallen mensen samen die elkaar totaal niet kennen. Maar vanaf dag één moeten ze naadloos samenwerken, want draaidagen kosten handenvol geld. Het is ondenkbaar dat een bedrijf zo zou werken. Dat het in Hollywood wél werkt, komt door de filmset, een specifieke omgeving waarin iedereen weet wat hij moet doen. Het kantoor van bedrijven die veel freelancers inhuren, moet zijn zoals een filmset. Door de inrichting creëert het de juiste verwachtingen. Freelance werken boomt. Was een vast contract vroeger een droomscenario voor starters, dan is het nu de corporate nightmare. Jongeren willen koste wat het kost hun keuzevrijheid bewaren: van de job die ze doen tot het land waarin ze wonen. Omdat er toch brood op de plank moet komen, doen ze vaak losse, kortlopende projecten. Winkels zullen overleven. Maar zeker niet allemaal. De grote veranderingen in de retail zag iedereen aankomen. We kunnen immers al vijftien jaar online shoppen, maar nu zitten we in een stroomversnelling. Baksteenwinkels moeten zichzelf heruitvinden. Een product op voorraad hebben, is niet langer voldoende, want de drempel om je huis te verlaten en een winkel binnen te stappen, is veel hoger geworden. Dus moet je als winkelier je klanten meer geven dan wat ze verwachten, bijvoorbeeld uitstekend advies of een bijzondere ervaring. CEO zijn is een mixed blessing. Een privilege, maar ook een last op mijn schouders. Ik twijfelde nooit om in de firma van mijn grootvader te stappen, daarvoor is het bedrijf te mooi. Het is mijn missie om design beschikbaar te maken voor een groot publiek. Veel mensen kennen de kuipstoel van Eames. Veel minder mensen kennen Vitra.