De prijs van zijn ensemble 'Ours Polaire', bestaande uit twee losse zetels en een canapé, ligt rond 1 miljoen dollar. De creaties van een van de meest beroemde en illustere interieurdesigners van Frankrijk, Jean Royère (1902 - 1981) behoren tot het duurste design van de 20ste eeuw.

Interieurontwerper Royère was trouwens geen echte designer, maar wel een ontwerper. Hij tekende immers niet voor de industriële productie zoals de alom bekende Jean Prouvé. Royère begon zijn interieurcarrière toen hij 29 jaar oud was, dus in het begin van de jaren '30.

Een van zijn eerste grote successen was de Brasserie Carlton op de Champs-Elysées. Maar al snel trok hij naar het Nabije en Midden Oosten om er onder meer te werken voor koning Farouk en de Shah van Iran. De jaren '30 waren daar beter dan in Europa.

Royère bleef ook na de oorlog een cultontwerper voor de rijksten van deze aarde. Het verklaart waarom zijn meubels en lampen erg zeldzaam zijn. Van zijn beroemdste ontwerp, de Ijsbeerzetels, zouden er maar een 150-tal zijn gemaakt. De kans dat u er eentje op de kop tikt bij Emmaüs of in de Kringloop lijkt gering.

De veiling Royère van Christie's in Parijs, volgende week maandag 20 november, wordt wellicht een succes.

Wie volgende weekend in Parijs vertoeft, kan de expo bezoeken: 9 Avenue Matignon (www.christies.com).

De prijs van zijn ensemble 'Ours Polaire', bestaande uit twee losse zetels en een canapé, ligt rond 1 miljoen dollar. De creaties van een van de meest beroemde en illustere interieurdesigners van Frankrijk, Jean Royère (1902 - 1981) behoren tot het duurste design van de 20ste eeuw.Interieurontwerper Royère was trouwens geen echte designer, maar wel een ontwerper. Hij tekende immers niet voor de industriële productie zoals de alom bekende Jean Prouvé. Royère begon zijn interieurcarrière toen hij 29 jaar oud was, dus in het begin van de jaren '30. Een van zijn eerste grote successen was de Brasserie Carlton op de Champs-Elysées. Maar al snel trok hij naar het Nabije en Midden Oosten om er onder meer te werken voor koning Farouk en de Shah van Iran. De jaren '30 waren daar beter dan in Europa. Royère bleef ook na de oorlog een cultontwerper voor de rijksten van deze aarde. Het verklaart waarom zijn meubels en lampen erg zeldzaam zijn. Van zijn beroemdste ontwerp, de Ijsbeerzetels, zouden er maar een 150-tal zijn gemaakt. De kans dat u er eentje op de kop tikt bij Emmaüs of in de Kringloop lijkt gering. De veiling Royère van Christie's in Parijs, volgende week maandag 20 november, wordt wellicht een succes. Wie volgende weekend in Parijs vertoeft, kan de expo bezoeken: 9 Avenue Matignon (www.christies.com).