Het toenemende succes van de douche

De douche wint aan populariteit en daar spelen fabrikanten gretig op in. Daarbij ligt de nadruk vooral op praktische en comfortabele oplossingen, met nieuwe afvoersystemen en douchebakken in alle maten en kleuren.

De douche wint aan populariteit en daar spelen fabrikanten gretig op in. Daarbij ligt de nadruk vooral op praktische en comfortabele oplossingen, met nieuwe afvoersystemen en douchebakken in alle maten en kleuren.

Douchen is de meest voorkomende vorm van dagelijkse hygiĆ«ne: ruim een op drie Vlamingen doucht elke dag, zo bleek onlangs uit onderzoek. Dat vertaalt zich – logisch – in de verkoop. Vorig jaar werden er bijvoorbeeld bij de groep Van Marcke voor het eerst meer douches dan badkuipen verkocht. In 2012 lag de verhouding nog op 55 % baden ten opzichte van 45 % douches, in 2013 switchte dat: 40 % baden ten opzichte van 60 % douches. Dat betekent een groeipercentage van 15 % voor de douches.

Op de beurzen Batibouw en Salone Internazionale del Bagno in Milaan leerden we van verschillende fabrikanten dat meer en meer klanten kiezen voor een badkamer zonder bad, maar wel met een grote, luxueuze douche. Daar spelen al die fabrikanten op in met tig variaties op het vlak van kleuren, materialen, groottes van douchekuipen en afvoermogelijkheden. Bij het merk Kaldewei pakten ze in Milaan bijvoorbeeld uit met een doucheafloop onderin de muur in plaats van het klassieke afvoergaatje. Kleine correctie. We schreven “douchekuipen”, maar van een kuip is vandaag nog nauwelijks sprake: in de nieuwe ultraplatte versie is het veeleer een douchevloer.

Originele ontwerpen

Het Duitse merk Axor speelt al jaren uitgesproken de kaart van trendsettend design en stelde enkele maanden geleden twee hoogst originele systemen voor in de reeks ‘Waterdream’: de Showerpipe van het Zweedse designerscollectief Front, volgens de makers een eerbetoon aan de weg van het water, en de LampShower van het Japanse ontwerpbureau Nendo. Oki Sato , oprichter van Nendo, gelooft in de opmars van hybride badruimtes waarbij de wanden tussen pakweg kleedruimte of slaapkamer en badkamer wegvallen. Om het functionele stortbad wat huiselijker te maken creĆ«erde hij dus deze gezellige lampenkapdouche.

Huiselijkheid was op de Salone de overheersende trend. In plaats van een ietwat steriele badkamer zijn er nu veel meer mogelijkheden om deze ruimte behaaglijk te maken. Verlichting, accessoires en ook zachte kleuren, zoals roze, spelen daarbij een belangrijke rol.

De Duitse ontwerper Michael Sieger ontwerpt al jaren voor grote merken als Duravit en Dornbracht. Sieger meent dat er een groeiende markt is voor kleine maar luxueuze badkamers: “Compacter wonen zal meer en meer de norm worden. Demografen verwachten dat tegen 2050 60 tot 70 % van de mensheid in de steden zal wonen. In wereldsteden als Shanghai, New York of Moskou zal de vierkantemeterprijs er niet lager op worden, dus moeten ruimtes zo goed mogelijk worden benut.

Bescheiden, maar chique badkamers met alleen nog een douche passen in dat plaatje. Voor Dornbracht ontwikkelde Siegers studio een spectaculair concept waarbij je liggend doucht onder een reeks waterstralen. Volgens de designer zelf gebruikt zijn vrouw dit systeem al dagelijks en is het uiterst relaxerend. “Onder invloed van de vergrijzing verschuift de focus verder van wellness naar – nieuw woord – healthness: ontspannende watermogelijkheden niet meer louter voor de fun, maar omdat ze een heilzaam effect hebben op onze gezondheid.”

Waterbesparing

Wat verder opvalt in doucheland is dat alle fabrikanten systemen op de markt brengen die waterbesparend zijn, bij Grohe zelfs stortbaden met een debiet van 5,8 liter/minuut. Om voor elke soort gelegenheid de juiste douche te hebben, winnen ook de combinaties aan populariteit: handdouche en regendouche in Ć©Ć©n, bijvoorbeeld. Op zich is een regendouche niet waterbesparend, maar bij onder meer Hansgrohe hebben ze al jaren waterbesparende regendouches die de waterstralen ongemerkt verdunnen met lucht.

Op het vlak van buitendouches viel in Milaan de opvallendste nieuwigheid te noteren bij het outdoor-watermerk Kos: zij presenteerden ‘Wazebo’, een douchepaviljoen van de Italiaanse ontwerpers Roberto en Ludovico Palomba . In deze luchtige cabine in natuurlijke materialen is het de bedoeling om samen te genieten van waterplezier in de buitenlucht en in contact met de natuur. Opvallend is wel dat zelfs in deze niche al klassiekers zijn opgestaan. De Serpentine van het Belgische outdoormerk Extremis is er zo eentje: ze bestaat al sinds 2005 maar is nog altijd even fris en handig als concept. Gewoon aansluiten op de tuinslang en klaar! Wie een echte blikvanger wil maken van zijn buitendouche verwijzen we graag naar de ‘Pipe’ van de Nederlandse ontwerper Marcel Wanders voor het Italiaanse Boffi. Met een knipoog naar de brandweer oogt deze douche (die al werd ontworpen in 2000) speels en stoer tegelijk.

En wat met het bad?

Allemaal goed en wel, maar hoe gaat het met het bad in 2014? We vroegen het aan Muriel Decleer , showroomverantwoordelijke in de grootste van de dertien Facq- vestigingen (Zaventem). “Mensen willen nog steeds een bad hoor, vaak omdat ze denken dat hun huis dan makkelijker weer verkoopbaar is. Ze kiezen dan wel voor een vrijstaand bad, als een eyecatcher in de ruimte, al moet je daar voldoende plaats voor hebben. Onze bestsellers in dat genre zijn van het merk Aquaprestige. We verkopen ook vaak Antonio Lupi, maar dat is iets duurder. Klanten kiezen vandaag meer en meer voor een ‘open’ badkamer, met enkel nog een glazen wand of klein muurtje als afscheiding met de slaapkamer en kleedruimte.”

Het schrijnwerk volgt trouwens die trend: badkamermeubels zien eruit als huiskamermeubels. De grens tussen living en badkamer vervaagt zo helemaal. “We merken dat het vooral de tussengeneratie is die een bad kiest. Jongeren willen douches, vaak een inloopdouche met twee douchekoppen bijvoorbeeld, en ouderen kunnen niet zo makkelijk meer in bad stappen, dus die willen een comfortabele douche met eventueel een inklapbaar stoeltje. Er zijn vandaag veel meer mogelijkheden op douchevlak, met extra jetstreams enzovoort. Douchen wordt steeds aangenamer.”

Soetkin Bulcke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content