Ben Beirens studeerde in 2001 af als grafisch vormgever aan Sint-Lucas in Gent. Hij werkte een tijdje als artdirector in een reclamebureau tot hij in 2005 aan de slag kon als print designer voor Xandres. Via een buitenlands modebureau werd hij geheadhunt, eerst voor Diesel, daarna voor Diesel Black Gold. In 2014 richtte hij samen met zijn Italiaanse vrouw, accessoireontwerpster Valentina Milloch, een fashion&accessories design consultancy bedrijf op, dat ondertussen samengewerkt heeft met modehuizen als MSGM, Salvatore Ferragamo en Diane von Furstenberg.

Een ontwerp voor een tapijt van vier op vijf meter moet een grafisch statement zijn. Het moet op zichzelf staan, los van trends

'Ik ben eigenlijk heel spontaan van de mode in de interieursector gerold. Als kind was ik al bezig met interieur en was ik een obsessieve beeldverzamelaar. Toen ik voor Diesel werkte, werkte ik ook al mee aan de Diesel Home-collectie.

Ontwerpen voor mode is heel anders dan ontwerpen voor interieur. Een kledingcollectie is veel complexer. Elke kledingcollectie is opgebouwd uit een creatief concept met verschillende productieprogramma's, stoffen en technieken. Prints en patronen moeten op elkaar afgestemd zijn. Je kunt het effect van een motief pas zien als je op model werkt, het is een driedimensionaal werk waarbij je de mens als het ware beeldhouwt met motieven. Wat me fascineert aan mode, is dat je elk seizoen opnieuw kunt en moet beginnen.

Bij het ontwerpen van interieurtextiel zijn de formaten aanzienlijk groter en geef je vorm, kleur en motief aan driedimensionale ruimtes. Een ontwerp voor een tapijt van vier op vijf meter moet een grafisch statement zijn. Het moet op zichzelf staan, los van trends.

Ik teken mijn ontwerpen met de hand, pas daarna zet ik ze op computer en begin ik composities en kleurencombinaties te maken. Ik laat mij inspireren door unieke beelden die ik verzameld heb van mijn reizen, kunst, natuur, architectuur en muziek.'

benbeirens.com