Vroeger was ons bedrijf gefocust op kledingstoffen', zegt Bart Vandamme, co-CEO van Libeco. 'Doordat veel kledingfabrikanten de laatste decennia hun productie zijn gaan delokaliseren, begonnen ze hun stoffen ook vaak in het Verre Oosten aan te kopen. Daardoor waren wij genoodzaakt om nieuwe markten aan te boren. We hadden wel al klanten in de interieursector, maar het was nog niet onze corebusiness. Ondertussen is dat wel het geval. 95% van onze omzet realiseren we in het buitenland, we hebben wereldwijd klanten, van Amerika tot Azië. Stilaan zien we een heropleving van linnen in de mode, dankzij het groeiende ecologisch bewustzijn dat vooral leeft bij nicheontwerpers en hippe dertigers. Met de klimaatopwarming verwachten we dat linnen in de toekomst nog belangrijker zal worden.'

Stilaan zien we een heropleving van linnen in de mode, dankzij het groeiende ecologisch bewustzijn dat vooral leeft bij nicheontwerpers en hippe dertigers

Is everybody hygge?

'We voelen een echte revival in de interieurstoffen. Het minimalisme is voorbij, hygge is nu het modewoord. Mensen willen weer een gezellig, warm interieur en dat weerspiegelt zich ook in de vraag naar linnen, vooral in warme tinten. In moderne gebouwen met veel beton en glas wordt weer meer interieurtextiel gebruikt om de akoestiek te verbeteren. Linnen is een goede geluidsdemper, door het feit dat de vlasvezel hol is.

Wat de kleuren betreft, zien we dat de interieurstoffen zich inspireren op de mode. Zo komt het dat trendkleuren in de mode iets later opduiken in het interieur. Ontwerpers uit de wereld van design en interieur volgen steeds vaker de trends die gespot worden op belangrijke beurzen in de mode, zoals Première Vision. Toch blijven er essentiële verschillen tussen beide sectoren. In de mode zijn kleurencombinaties heel belangrijk en worden er onderling meer kleuren gecombineerd. In het interieur worden de combinaties herleid tot een paar hoofdkleuren met enkele bijkomende kleuraccenten die minder overheersend zijn dan in de mode. Ze komen vooral terug in kleinere accessoires. Ook qua business is er een verschil. De mode is volatieler en minder voorspelbaar omdat het gebruik van linnen heel collectiegebonden kan zijn. Het kan al na één seizoen afgelopen zijn. Fabrikanten uit de interieursector blijven hun collecties jarenlang produceren, wat zorgt voor meer langdurige samenwerkingen.'