Er is niets dat huis en humeur meer opfleurt dan een boeket bloemen, maar eerlijk: wie heeft er nu tijd om wekelijks naar de bloemist te trekken en jouw visie over te brengen? Je kan ook naar de markt gaan om zelf je boeket samen te stellen, maar wie weet hoe lang die bloemen nog goed gaan zijn? Bovendien eindigen zij die geen groene vingers of een cursus bloemschikken achter de hand hebben noodgedwongen met een treurige bos.

Enter Bloomon, het Nederlandse bedrijf dat de bloemensector stormenderhand aan het veroveren is. Hun succesformule? Hippe boeketten vers van de kweker die geleverd worden wanneer jij dat wilt en voorzien zijn van een fraai vormgegeven kaartje waarop alle info over de gebruikte bloemen én hun nodige verzorging gedrukt staat.

Update! Eerst konden enkel Antwerpenaren, Gentenaren, Brusselaars en Mechelaars beroep doen op de service, maar sinds 15 september is Bloomon beschikbaar in heel Vlaanderen.

Weekend.be bestookte mede-initiatiefnemer Patrick Hurenkamp met vragen.

Hoe is het Bloomon concept ontstaan?

Patrick Hurenkamp: "Mijn schoonfamilie zit in de bloemen, al is het als Nederlander niet moeilijk om érgens in de bloemensector een voetje in de aarde te hebben. Meer dan 60% van de Europese bloemen gaan via Nederland, maar ondanks het zo'n belangrijke sector is, zijn veel aspecten ervan nog heel ouderwets. Er zijn niet veel bloemisten die voor vernieuwing kiezen en vaak zie je enkel ontzettend truttige boeketten in emmertjes staan: dat kon sowieso beter, maar ook de manier waarop de klant benaderd werd mocht onder de loep genomen worden."

"Wanneer het kriebelt moet je doen en Bloomon is het resultaat. Wij werken rechtstreeks met kwekers en stylisten samen om de meest verse en trendy boeketten samen te stellen die we vervolgens 's avonds, wanneer mensen thuis zijn, komen leveren."

Bloomon
© Bloomon

Jullie zijn een Nederlands bedrijf. Hebben jullie voor de Belgische klant andere voorzorgsmaatregelen getroffen?

Hurenkamp: "Net als in Nederland zijn we in België begonnen met een testfase om de markt wat af te tasten. Dat ging meteen ontzettend hard, beter dan in Nederland. Toen we daarna bij onze testpersonen langsgingen bleek dat ze inderdaad heel tevreden waren van onze stijl, maar velen waren wel verbaasd over de versheid. Het feit dat sommige bloemen nog in knop zaten en dat het boeket twee weken mooi bleef was blijkbaar iets dat ze nog niet vaak hadden meegemaakt. Pas op: daarom steken we er ook die verzorgingstips bij."

"Het grootste verschil tussen de Belgische en de Nederlandse klant zit echter in de levering. We proberen dat heel nauwgezet toe te passen en sturen zelfs een smsje op voorhand, maar mocht je toevallig toch niet thuis zijn op het bewuste tijdstip, dan hebben Belgen het niet zo graag dat je het boeket in een emmertje bij de buren achterlaat. Dat ligt blijkbaar gevoelig (lacht)"

Hoe stellen jullie de boeketten samen?

Hurenkamp: "We proberen echt zoveel mogelijk lokale seizoensbloemen te gebruiken zodat je de beste kwaliteit krijgt. Ons team van ervaren stylisten buigt zich vervolgens over de interieur- en modetrends en plant vooruit op welke manier we mensen het beste boeket kunnen voorschotelen. Op dit moment hebben onze klanten bijvoorbeeld een boeket gekregen waarmee ze het vakantiegevoel nog heel even kunnen vasthouden, vol zonnebloemen en veldbloemen, net zoals ze waarschijnlijk op hun reis naar Italië of Frankrijk hebben gezien."

Voor een bos bloemen betaal je in België 21,95 (small), 25,95 (medium) of 32,95 euro (large) - die prijs is inclusief levering aan huis. Alle info kan je vinden op http://www.bloomon.be/ Wie de vorige Bloomon boeketten al eens wil bekijken als referentie: check zeker de instagram tag

(KS)

Er is niets dat huis en humeur meer opfleurt dan een boeket bloemen, maar eerlijk: wie heeft er nu tijd om wekelijks naar de bloemist te trekken en jouw visie over te brengen? Je kan ook naar de markt gaan om zelf je boeket samen te stellen, maar wie weet hoe lang die bloemen nog goed gaan zijn? Bovendien eindigen zij die geen groene vingers of een cursus bloemschikken achter de hand hebben noodgedwongen met een treurige bos. Enter Bloomon, het Nederlandse bedrijf dat de bloemensector stormenderhand aan het veroveren is. Hun succesformule? Hippe boeketten vers van de kweker die geleverd worden wanneer jij dat wilt en voorzien zijn van een fraai vormgegeven kaartje waarop alle info over de gebruikte bloemen én hun nodige verzorging gedrukt staat. Weekend.be bestookte mede-initiatiefnemer Patrick Hurenkamp met vragen. Hoe is het Bloomon concept ontstaan? Patrick Hurenkamp: "Mijn schoonfamilie zit in de bloemen, al is het als Nederlander niet moeilijk om érgens in de bloemensector een voetje in de aarde te hebben. Meer dan 60% van de Europese bloemen gaan via Nederland, maar ondanks het zo'n belangrijke sector is, zijn veel aspecten ervan nog heel ouderwets. Er zijn niet veel bloemisten die voor vernieuwing kiezen en vaak zie je enkel ontzettend truttige boeketten in emmertjes staan: dat kon sowieso beter, maar ook de manier waarop de klant benaderd werd mocht onder de loep genomen worden.""Wanneer het kriebelt moet je doen en Bloomon is het resultaat. Wij werken rechtstreeks met kwekers en stylisten samen om de meest verse en trendy boeketten samen te stellen die we vervolgens 's avonds, wanneer mensen thuis zijn, komen leveren."Hoe stellen jullie de boeketten samen?Hurenkamp: "We proberen echt zoveel mogelijk lokale seizoensbloemen te gebruiken zodat je de beste kwaliteit krijgt. Ons team van ervaren stylisten buigt zich vervolgens over de interieur- en modetrends en plant vooruit op welke manier we mensen het beste boeket kunnen voorschotelen. Op dit moment hebben onze klanten bijvoorbeeld een boeket gekregen waarmee ze het vakantiegevoel nog heel even kunnen vasthouden, vol zonnebloemen en veldbloemen, net zoals ze waarschijnlijk op hun reis naar Italië of Frankrijk hebben gezien."(KS)