Van een ongelukkige timing gesproken. Net wanneer galeriehoudster Alice van den Abeele aankondigde dat ze in Molenbeek het Millennium Iconoclast Museum of Art (Mima) wou openen, raakte bekende dat enkele Parijse terroristen in Molenbeek waren opgegroeid. Dat kon weleens nefast zijn voor de bezoekersstroom naar het Mima. Alice liet het niet aan haar hart komen. Het museum dat ze samen met haar man en enkele mecenassen wou starten, moest en zou er komen. Maar uitgerekend in de week dat het Mima effectief zou openen, waren er de aanslagen in Brussel. Alice en haar team moesten de opening noodgedwongen uitstellen.
...

Van een ongelukkige timing gesproken. Net wanneer galeriehoudster Alice van den Abeele aankondigde dat ze in Molenbeek het Millennium Iconoclast Museum of Art (Mima) wou openen, raakte bekende dat enkele Parijse terroristen in Molenbeek waren opgegroeid. Dat kon weleens nefast zijn voor de bezoekersstroom naar het Mima. Alice liet het niet aan haar hart komen. Het museum dat ze samen met haar man en enkele mecenassen wou starten, moest en zou er komen. Maar uitgerekend in de week dat het Mima effectief zou openen, waren er de aanslagen in Brussel. Alice en haar team moesten de opening noodgedwongen uitstellen. Vanuit hun penthouse hebben Alice en Raphaël een mooi panorama op Brussel. Het Mima kunnen ze net niet zien liggen. "Onze loft was een voormalige drukkerij en papieropslag. We kochten hem casco, mijn schoonbroer Sébastien Cruyt hielp mee voor de renovatie. Hij is projectarchitect bij Synergy International, een bureau gespecialiseerd in passiefbouw. Voor de loft tekende hij de indeling, voor het Mima bedacht hij de shop en de kantine." Wie rondkijkt in de loft, ziet behalve tweedehands meubilair ook veel kunstwerken van artiesten die in het Mima of de galerie te zien zijn. De vintage zithoek krijgt bijvoorbeeld een boost met het grafische werk van het Luikse Atelier Pica Pica, bekend tot in San Francisco. Maar het opvallendst zijn wellicht de flashy panelen van Barry McGee, schilder-graffitikunstenaar én vaandeldrager van de skate- en surfscène in San Francisco. "We werkten met hem samen in de galerie, intussen is hij een superster." De Walter Swennen in de keuken is Alices wake-upcall. "Elke morgen, als ik aan de ontbijttafel zit, maakt het schilderij me vrolijk," zegt ze, "ik hou van de humoristische spirit in zijn werk." Thijs Demeulemeester