Kun je zaterdag naar Italië meevliegen? Ik heb net een casco superjacht gekocht. En jullie moeten het verder inrichten. We kunnen er direct aan beginnen.' Niet meteen een doorsneetelefoontje op een woensdag. Lou en Bart, de oprichters van Balo Design Boutique uit Mol, kenden de man aan de lijn gelukkig al: ze hadden jaren geleden al het interieur van zijn woning in België verzorgd. Maar een boot van 52 meter lang, 12 meter breed en 4 dekken hoog? Dat hadden ze nog nooit aangepakt. Met hun debuut gingen ze de boot alvast niet in: het schip Seven Sins won vorig jaar zowel in Cannes als in Monaco de Best Interior Award voor superjachten.
...

Kun je zaterdag naar Italië meevliegen? Ik heb net een casco superjacht gekocht. En jullie moeten het verder inrichten. We kunnen er direct aan beginnen.' Niet meteen een doorsneetelefoontje op een woensdag. Lou en Bart, de oprichters van Balo Design Boutique uit Mol, kenden de man aan de lijn gelukkig al: ze hadden jaren geleden al het interieur van zijn woning in België verzorgd. Maar een boot van 52 meter lang, 12 meter breed en 4 dekken hoog? Dat hadden ze nog nooit aangepakt. Met hun debuut gingen ze de boot alvast niet in: het schip Seven Sins won vorig jaar zowel in Cannes als in Monaco de Best Interior Award voor superjachten. Dit is geen drijvend appartement, maar een appartementsblok, dachten Lou Vanhees en Bart Lodewyckx toen ze op de Sanlorenzo scheepswerf rondliepen. Het jacht in ruwbouw was overgekocht van een Rus, die door omstandigheden zijn half afgewerkte schip moest verkopen. 'Een boot kon je het nog niet noemen, eerder een enorme blikken doos, waarvoor alle afwerking nog moest gekozen worden. Het enige wat al bepaald was, was de keuken, de badkamer en de circulatie. En gerookte eik als houtsoort', zegt Bart Lodewyckx. De koper - een Belgische ondernemer op rust - koos Balo voor hun stijl en persoonlijke aanpak. Niet om hun ervaring met bootinterieurs. 'Veel jachten in dit topsegment zijn nogal clichématig in 'Dubai blingbling'-stijl ingericht. Maar onze smaak neigt veel meer naar warm minimalisme. Dat zachte palet van zandtinten, natuurlijke materialen en gepersonaliseerde details hebben we over de hele boot kunnen doortrekken. Tot en met de keuze van het marmer: natuurlijk niet in massieve blokken, maar gemonteerd als 4mm fineer op platen van honing-raat aluminium. We zijn hier werkelijk tot het uiterste kunnen gaan qua customising. Noem dit gerust haute couture op het water.' Voor de jongens van Balo bleef hun ingreep niet beperkt tot een poefje hier en een plaidje daar. Werkelijk alles passeerde door hun handen: van buitenmeubilair tot de banken, van het bestek tot het badlinnen, van de eierdopjes tot de wc-rolhouders. 'Al die producten moeten perfect op elkaar afgestemd zijn. En toen de boot opgeleverd was, was alles al ingericht. De klant heeft echt geen zin om België nog af te schuimen op zoek naar de perfecte kamerjas. Op de handdoeken en het beddengoed staan initialen geborduurd, telkens in een andere kleur per ruimte. Geen enkel detail werd aan het toeval overgelaten.' Mooi is dat zoveel mogelijk Belgische partners aan boord zijn gehesen: Evolution 21 en Verilin voor de stoffen, Michaël Verheyden voor alle decoratieve tafelobjecten, Piet Stockmans voor het servies. 'Alleen de meubels zijn grotendeels Italiaans. Bij Minotti zijn ze zo modulair qua afwerking, dat zij voor dit project de perfecte tandem waren. Speciaal voor ons maakten ze de banken op maat. Paola Lenti is de Rolls Royce van het buitenmeubilair. Hun stoffen- en kleurengamma is oneindig. En alles is bespoke.' Toch is een boot inrichten nog compleet anders dan een villa in pakweg Knokke, zelfs als hij even fors is qua oppervlakte. Zon, zee, zout, wind, water: de natuurelementen gaan net iets heviger tekeer op zee dan in een doorsneevakantiewoning. Op het bovenste dek van de Seven Sins zit je 14 meter boven de zeespiegel: daar waait en wiebelt alle meubilair net iets harder dan beneden. 'In een huis heb je vaste uitzichten: vooraan richting de straat, achteraan richting de tuin en het landschap. Aangezien een boot vaart, is het panorama voortdurend anders. Elk zicht moet dus continu optimaal zijn, zowel vanbinnen als van- buiten. En zeker omdat hier geen ronde venstertjes, maar uitzonderlijk grote gevelramen zitten.' Op de boot zit fulltime tien man personeel, ook als hij niet vaart. Maar daar merk je weinig van als je op zee bent. 'Langs discrete dienstgangen heeft de bemanning een compleet aparte circulatie. Vergelijk het met een tophotel: er gebeurt van alles, maar de gasten worden niet gestoord. Continu zijn er mensen in de weer om kussens op te schudden. Er staat ook altijd een butler klaar die je op je wenken bedient. Net als een inhouse topchef, die dagvers kookt. Het serviceniveau is dat van een zessterrenhotel: het is een all-in experience waar niks op aan te merken is.' Ook de interieurfeatures zijn van Ritz-niveau. Er is een zwembad met glazen bodem én een openklapbare beachclub: een platform van 50 m2 net boven zeeniveau van waarop je in het water kunt duiken. Telkens als er zeewater op het dek spat, staat er iemand klaar om die zoute druppels af te vegen. De booteigenaar heeft ook een eigen stuurhut, waarin hij - desgewenst - het roer even kan overnemen van de kapitein. Dit schip heeft werkelijk alles erop en eraan. Toen we eens een weekje meevoeren, moesten we onszelf constant in de arm knijpen.' Dat alles heeft uiteraard een prijs. De Seven Sins ligt momenteel te koop voor 32 miljoen euro. Al kun je hem ook met 12 gasten charteren voor 255.000 dollar per week. Onnodig te zeggen dat dit superjacht van 500 ton een folie voor de one percenters is. 'Maar als adreskaartje kan dit project voor ons wel tellen', zegt Bart Lodewyckx. 'De Balo-projecten die we momenteel in New York, Monaco, Londen en Tenerife doen, kwamen er allemaal dankzij de boot. Het is een level van opdrachten dat je normaal nooit binnenhaalt met een woonwinkel in Mol. Wist je dat Albert II Van Monaco al nieuwsgierig de boot kwam inspecteren, toen hij in Monte Carlo aangemeerd lag?De twee interieurawards die het schip al won, lokken ook high-end aandacht uit. Maar de beste reclame komt van het publiek dat op de boot hun vrije tijd spendeerde. Als zij enthousiast zijn, rinkelt bij ons de telefoon. Ach, misschien was deze boot een once in a lifetime opdracht voor ons. Dan is dat maar zo. We gaan echt onze neus niet ophalen voor iemand die bij ons maar een theelichtje komt kopen.' balo.be