Arne Quinze bouwt SOS-schuilhut

Wanneer op een woensdag in september de kinderen van het centrum Chantevent in Bande samentroepen in het zaaltje waar de directeur Philippe Rapp hen heeft uitgenodigd, staat die kunstenaar er al, Arne Quinze. Ook al hebben de meeste instellingskinderen van de ngo SOS Kinderdorpen nog nooit van hem gehoord, hij weet hun al snel in te pakken.

Heel ongedwongen vertelt Quinze over zijn dromen als kind, zijn jeugdjaren als straatjoch, zijn contacten met motorfreaks, zijn debuut als beeldhouwer en het hechte team waarmee hij al tien jaar samenwerkt. Om vervolgens te belanden bij zijn installaties met gemonteerde stukken hout, die overal in de wereld uit de grond rijzen.

Als Arne Quinze op zijn laptop enkele beelden laat zien, groeit het enthousiasme. “Mijn plan is om in jullie dorp een schuilhut te bouwen zoals deze”, zegt hij, terwijl hij wijst naar de maquette van wit karton en balsahout, midden op de tafel. “Maar daarvoor zullen jullie wel de handen uit de mouwen moeten steken!”

Home, sweet home Eerste opdracht: het vinden van de ideale plaats voor de artistieke hut. Arne Quinze werd in Belgiƫ vooral bekend door zijn Cityscape, een immense wolk van houten planken die in 2007 tijdelijk stond opgesteld in de Guldenvlieslaan in Brussel. Maar ook hier, in deze vestiging van SOS Kinderdorpen in Bande, georganiseerd als een dorp waar een veertigtal jongeren van nul tot achttien jaar worden opgevangen, is de locatie van groot belang.

Tijdens een wandeling tussen de huisjes valt Arnes oog op een ophoging aan het eind van het terrein. “Dat is de plek waar de ufo zal neerstrijken. Het zal een grote constructie zijn waarop de kinderen hun dromen kunnen projecteren, een symbool van hun home, sweet home”, zegt de kunstenaar. Hijzelf zal het skelet bouwen. Daarna zullen de bewoners van Chantevent er hun tekeningen ophangen op zeildoeken die samen de huid van het schuiloord vormen.

Hulp van Vuitton Van op een afstand observeert Hilde Boeykens, directrice van SOS Kinderdorpen Belgiƫ, de ontwikkelingen. Het evenement wordt gesponsord door Louis Vuiitton, die in 2010 een wereldwijd partnerschap aanging met deze organisatie voor een periode van vijf jaar.

“Vaak denkt men dat deze bedrijven ons helpen door geld te geven. Maar ze doen hier veel meer. Ze laten de kinderen kennismaken met een open geest, een ruime visie en een speelse aanpak”, zegt Hilde Boeykens, die erop wijst dat ze niet voor dit avontuur koos om de aandacht te trekken en giften te verzamelen, maar “om op een positieve manier de kinderen van het centrum in de kijker te zetten, via de media, en om hun de kans te geven zich te uiten en in dialoog te gaan. Wat door hun sociale achtergrond niet altijd makkelijk is”.

Fanny Bouvry

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content