Een gebakken klokje.

Met gebakken bedoel ik natuurlijk dat de houder waarin de klok steekt van faience is, dus gebakken klei. Nieuw is dit procédé zeker niet. Het Brugse keramiekatelier Pulinx maakte in de 18de eeuw al dergelijke pendules van faience, weliswaar in rococostijl. Keramiek was heel lang een goedkoop ersatz materiaal. Want als je deze toch vrij ingewikkelde vorm moet sculpteren zou de aanmaak perperduur worden. In gebakken klei valt zoiets in één keer uit de mal. Het cijfer onderaan is een serienummer. Het gaat eigenlijk om gegoten keramiek, een procédé dat veelvuldig werd gebruikt tijdens het interbellum om craquelé figuurtjes mee te maken. Deze klok komt trouwens uit een bedrijf waar van die figuren werden geproduceerd, in België of in Noord-Frankrijk. Maar het klokje zelf kan dan weer van Duitse makelij zijn. Uw klok is een 80 à 90 jaar oud en een charmant stukje vooroorlogse decoratie. De waarde ligt rond de 25 à 30 euro.

Een gebakken klokje.Met gebakken bedoel ik natuurlijk dat de houder waarin de klok steekt van faience is, dus gebakken klei. Nieuw is dit procédé zeker niet. Het Brugse keramiekatelier Pulinx maakte in de 18de eeuw al dergelijke pendules van faience, weliswaar in rococostijl. Keramiek was heel lang een goedkoop ersatz materiaal. Want als je deze toch vrij ingewikkelde vorm moet sculpteren zou de aanmaak perperduur worden. In gebakken klei valt zoiets in één keer uit de mal. Het cijfer onderaan is een serienummer. Het gaat eigenlijk om gegoten keramiek, een procédé dat veelvuldig werd gebruikt tijdens het interbellum om craquelé figuurtjes mee te maken. Deze klok komt trouwens uit een bedrijf waar van die figuren werden geproduceerd, in België of in Noord-Frankrijk. Maar het klokje zelf kan dan weer van Duitse makelij zijn. Uw klok is een 80 à 90 jaar oud en een charmant stukje vooroorlogse decoratie. De waarde ligt rond de 25 à 30 euro.