Het schatten van een muziekinstrument, zeker op foto is geen sinecure! Bovendien ben ik geen specialist ter zake. Toch wil ik deze lezer even op weg helpen.

Sebastien Erard (1752-1831) was eerst actief in Straatsburg als bouwer van pianoforte's en harpen. Later verhuisde zijn atelier naar Parijs en na de Franse Revolutie ook naar Londen. Het bedrijf breidde ook uit, want broers en nazaten zetten de zaak voort. In de 19de eeuw werden de instrumenten van Erard steeds belangrijker. In 1824 zou Franz Liszt trouwens op een Erard hebben gespeeld in Parijs. Daar was bouwer Erard trouwens de grote concurrent van Pleyel.

Ik vermoed dat deze mooie vleugel uit de jaren '20 van de 20ste eeuw stamt. De waarde ligt vrij hoog, tussen de 6000 en 8000 euro. Maar misschien wordt het instrument door een specialist zelfs nog wat hoger geschat. Ik stel voor dat de bezitter zich daarvoor wendt tot een pianostemmer of een restauratieatelier.

Het schatten van een muziekinstrument, zeker op foto is geen sinecure! Bovendien ben ik geen specialist ter zake. Toch wil ik deze lezer even op weg helpen.Sebastien Erard (1752-1831) was eerst actief in Straatsburg als bouwer van pianoforte's en harpen. Later verhuisde zijn atelier naar Parijs en na de Franse Revolutie ook naar Londen. Het bedrijf breidde ook uit, want broers en nazaten zetten de zaak voort. In de 19de eeuw werden de instrumenten van Erard steeds belangrijker. In 1824 zou Franz Liszt trouwens op een Erard hebben gespeeld in Parijs. Daar was bouwer Erard trouwens de grote concurrent van Pleyel. Ik vermoed dat deze mooie vleugel uit de jaren '20 van de 20ste eeuw stamt. De waarde ligt vrij hoog, tussen de 6000 en 8000 euro. Maar misschien wordt het instrument door een specialist zelfs nog wat hoger geschat. Ik stel voor dat de bezitter zich daarvoor wendt tot een pianostemmer of een restauratieatelier.