Zilversmid en koperdrijver Lambert Van Rijswijck is een van de vele interessante figuren uit de 19de eeuw. De man was ook als gelegenheidsdichter en toneelschrijver actief en was medestichter van de Vlaamse gezinde, liberale Nederduitse Bond en droeg bij tot de oprichting van de Meeting Partij. Deze politieke partij keerde zich tegen de Belgische regering en had in Antwerpen tussen 1862 en 1872 de meerderheid. In die tijd was er in de Scheldestad nogal wat ongenoegen over de Belgische onafhankelijkheid die ondermeer nadleig bleek voor de ontwikkeling van de haven. Op het net vind je daar mer info over!

Maar nu terug naar dit beeld dat heel vakkundig werd afgewerkt. Van Rijswijck was destijds trouwens wel bekend en werkte mee aan tal van kerkinterieurs, ondermeer van de Sint-Goedele in Brussel en de Sint-Joriskerk in Antwerpen. Hij maakte ook de haan voor de kathedraaltoren in Antwerpen en de arend voor het stadhuis.

Dit kruisbeeld is dus een werk met een zekere historische waarde. De museale waarde is groter dan de antiquarische, omdat dergelijke Christelijke kunst uit de 19de eeuw momenteel minder wordt gewaardeerd. De waarde ligt dus niet zo hoog, in veiling zou zoiets een 400 à 500 euro kunnen opbrengen.

Zilversmid en koperdrijver Lambert Van Rijswijck is een van de vele interessante figuren uit de 19de eeuw. De man was ook als gelegenheidsdichter en toneelschrijver actief en was medestichter van de Vlaamse gezinde, liberale Nederduitse Bond en droeg bij tot de oprichting van de Meeting Partij. Deze politieke partij keerde zich tegen de Belgische regering en had in Antwerpen tussen 1862 en 1872 de meerderheid. In die tijd was er in de Scheldestad nogal wat ongenoegen over de Belgische onafhankelijkheid die ondermeer nadleig bleek voor de ontwikkeling van de haven. Op het net vind je daar mer info over!Maar nu terug naar dit beeld dat heel vakkundig werd afgewerkt. Van Rijswijck was destijds trouwens wel bekend en werkte mee aan tal van kerkinterieurs, ondermeer van de Sint-Goedele in Brussel en de Sint-Joriskerk in Antwerpen. Hij maakte ook de haan voor de kathedraaltoren in Antwerpen en de arend voor het stadhuis.Dit kruisbeeld is dus een werk met een zekere historische waarde. De museale waarde is groter dan de antiquarische, omdat dergelijke Christelijke kunst uit de 19de eeuw momenteel minder wordt gewaardeerd. De waarde ligt dus niet zo hoog, in veiling zou zoiets een 400 à 500 euro kunnen opbrengen.