Namaak Delfts Aardewerk

Het hoogtepunt van het Delfts aardewerk situeert zich tussen 1650 en 1820. In de 19de eeuw werd er nog een tijdje doorgeproduceerd op traditionele wijze, maar de kwaliteit ging snel achteruit en ook het aantal fabrieken nam sterk af. Maar het antieke Delftse Aardewerk werd na 1850 wel een internationaal verzamelobject. Het Delfts Aardewerk werd van toen af aan overal verzameld, zeker in Frankrijk waar het heel populair werd.

Vals merkteken Delfts Aardewerk, f
Vals merkteken Delfts Aardewerk © f

Samson en Dèsvres.

In Frankrijk was de belangstelling voor antieke keramiek erg groot en werd er heel veel nagebootst. Denk maar aan het beroemde Parijse atelier van Edmond Samson in de rue Bérenger, een legendarisch adres. Samson werkte vooral voor verzamelaars en antiquairs en fabriceerde nabootsingen van zowat alle Europese keramiek, faience én porselein. Ook de merkjes werden nagebootst. Zowel Meissen als Delft en Rouen werden voortreffelijk gekopieerd. Maar Samson was niet de enige, tal van ateliers in de omgeving van de Franse hoofdstad bootsten antieke keramiek na. In Noord-Frankrijk werd er ook namaak Delfts Aardewerk vervaardigd te Dèsvres. Deze praktijk beperkte zich uiteraard niet tot Frankrijk, het nabootsen gebeurde over heel Europa. Maar ook in andere landen, zoals India en Iran, werd toen antieke kunst geïmiteerd. Deze vazen zijn dus inderdaad vervalsingen van antiek Delfts Aardewerk. Ze zijn van mooie kwaliteit, maar niet echt oud, misschien een honderd jaar. De waarde is gering: 100 euro voor het paar.

Namaak Delfts AardewerkHet hoogtepunt van het Delfts aardewerk situeert zich tussen 1650 en 1820. In de 19de eeuw werd er nog een tijdje doorgeproduceerd op traditionele wijze, maar de kwaliteit ging snel achteruit en ook het aantal fabrieken nam sterk af. Maar het antieke Delftse Aardewerk werd na 1850 wel een internationaal verzamelobject. Het Delfts Aardewerk werd van toen af aan overal verzameld, zeker in Frankrijk waar het heel populair werd.Samson en Dèsvres.In Frankrijk was de belangstelling voor antieke keramiek erg groot en werd er heel veel nagebootst. Denk maar aan het beroemde Parijse atelier van Edmond Samson in de rue Bérenger, een legendarisch adres. Samson werkte vooral voor verzamelaars en antiquairs en fabriceerde nabootsingen van zowat alle Europese keramiek, faience én porselein. Ook de merkjes werden nagebootst. Zowel Meissen als Delft en Rouen werden voortreffelijk gekopieerd. Maar Samson was niet de enige, tal van ateliers in de omgeving van de Franse hoofdstad bootsten antieke keramiek na. In Noord-Frankrijk werd er ook namaak Delfts Aardewerk vervaardigd te Dèsvres. Deze praktijk beperkte zich uiteraard niet tot Frankrijk, het nabootsen gebeurde over heel Europa. Maar ook in andere landen, zoals India en Iran, werd toen antieke kunst geïmiteerd. Deze vazen zijn dus inderdaad vervalsingen van antiek Delfts Aardewerk. Ze zijn van mooie kwaliteit, maar niet echt oud, misschien een honderd jaar. De waarde is gering: 100 euro voor het paar.