Dit is een originele boneshaker of vélocipède!

Een lezer kocht dit stukje verroest ijzer tien jaar geleden in de Troc te Mechelen. Na restauratie kwam er een antieke vélocipède tevoorschijn van rond 1870 die behoorlijk wat waarde heeft, want niet alleen vintage fietsen zijn in, ook de antieke exemplaren. De eerste loopfiets, de draisienne, met vast stuur werd in 1818 gebrevetteerd. Maar in 1861 ontwikkelde het Parijse atelier Michaux dit soort loopfietsen met pedalen aan de voorwielen. Omstreeks 1870 brak dan de 'grand-bi' met een groot voorwiel door en kwamen er stalen velgen voorzien van een rubberen band die dan weer wat later opblaasbaar werden. Maar deze primitieve fiets is wat de Engelsen een 'boneshaker' noemen, die je inderdaad aardig door elkaar schud op een harde weg. Het kan een Franse vélo zijn, maar dit soort fietsen werd ook in andere Europese landen gemaakt. Soms hangt er een plaatje aan van het atelier, wat de waarde stevig opkrikt. Ook de originaliteit speelt een rol. Maar zo'n fiets is zeldzaam, gezocht en waardevol. We schatten dit exemplaar voorzichtig op 2500 à 3000 euro, wat wellicht meer is dan wat u er voor heeft opgehoest. Meer info vind je op oldbike.eu en tontonvelo.com.

Dit is een originele boneshaker of vélocipède!Een lezer kocht dit stukje verroest ijzer tien jaar geleden in de Troc te Mechelen. Na restauratie kwam er een antieke vélocipède tevoorschijn van rond 1870 die behoorlijk wat waarde heeft, want niet alleen vintage fietsen zijn in, ook de antieke exemplaren. De eerste loopfiets, de draisienne, met vast stuur werd in 1818 gebrevetteerd. Maar in 1861 ontwikkelde het Parijse atelier Michaux dit soort loopfietsen met pedalen aan de voorwielen. Omstreeks 1870 brak dan de 'grand-bi' met een groot voorwiel door en kwamen er stalen velgen voorzien van een rubberen band die dan weer wat later opblaasbaar werden. Maar deze primitieve fiets is wat de Engelsen een 'boneshaker' noemen, die je inderdaad aardig door elkaar schud op een harde weg. Het kan een Franse vélo zijn, maar dit soort fietsen werd ook in andere Europese landen gemaakt. Soms hangt er een plaatje aan van het atelier, wat de waarde stevig opkrikt. Ook de originaliteit speelt een rol. Maar zo'n fiets is zeldzaam, gezocht en waardevol. We schatten dit exemplaar voorzichtig op 2500 à 3000 euro, wat wellicht meer is dan wat u er voor heeft opgehoest. Meer info vind je op oldbike.eu en tontonvelo.com.