Craquelés.

Fransen noemen dit soort keramiek uit de art deco periode "Craquelés", het gaat inderdaad om monochroom, gecraqueleerd glazuur. De craquelés waren in de mode tussen 1920 en 1940. Jean en Jacques Adnet zijn bekende namen. Het gaat om tweelingen die een grote naam ontwikkelden in het interbellum. Ze zijn afkomstig uit Auxerre. Ze werden al snel gereputeerde interieurdecorateurs. Eerste ontwierpen en bouwden ze cinemadecors. Vanaf 1922 werkten ze voor Galeries Lafayette.

Art Deco

Tegen 1925, het jaar van de Exposition Internationale des Arts Decoratifs et Industriels Modernes in Parijs waren ze in de Franse hoofdstad gevierde interieurontwerpers. Ze ontwierpen ondermeer ook faience voor de vermaarde Faiencerie de Montereau. Voor Montereau hebben ze ondermeer carquelés bedacht van vissen en allerlei vogels. Deze productie was onder meer bestemd voor de Galeries Lafayette. De waarde van dit stuk ligt rond de 300 à 400 euro. De craquelés van Adnet zijn wat meer waard en worden extra gezocht.

Craquelés.Fransen noemen dit soort keramiek uit de art deco periode "Craquelés", het gaat inderdaad om monochroom, gecraqueleerd glazuur. De craquelés waren in de mode tussen 1920 en 1940. Jean en Jacques Adnet zijn bekende namen. Het gaat om tweelingen die een grote naam ontwikkelden in het interbellum. Ze zijn afkomstig uit Auxerre. Ze werden al snel gereputeerde interieurdecorateurs. Eerste ontwierpen en bouwden ze cinemadecors. Vanaf 1922 werkten ze voor Galeries Lafayette. Art DecoTegen 1925, het jaar van de Exposition Internationale des Arts Decoratifs et Industriels Modernes in Parijs waren ze in de Franse hoofdstad gevierde interieurontwerpers. Ze ontwierpen ondermeer ook faience voor de vermaarde Faiencerie de Montereau. Voor Montereau hebben ze ondermeer carquelés bedacht van vissen en allerlei vogels. Deze productie was onder meer bestemd voor de Galeries Lafayette. De waarde van dit stuk ligt rond de 300 à 400 euro. De craquelés van Adnet zijn wat meer waard en worden extra gezocht.