Antieke faience van Longwy

Longwy © l

Op de achterzijde van dit kleurrijke schaaltje staat er Longwy. Weet u er iets meer over?

Email de Longwy.

De email de Longwy is een begrip in de antiekhandel, zeker in Frankrijk, maar ook bij ons. Het stadje Longwy ligt trouwens maar op een steenworp van de Frans-Belgische en Luxemburgse grens, maar het is Frans. Longwy ligt in het departement van de Meurthe-et-Moselle in Lotharingen.

Faience

Longwy is bekend voor zijn faienceproductie die vooral in de 19de en 20ste eeuw belangrijk werd. De alombekende familie Boch, ook stichters van het bedrijf KĆ©ramis in La LouviĆØre ligt er aan de basis van deze nijverheid. De familie was immers in de drie verschillende landen actief, Luxemburg, BelgiĆ« en Frankrijk en paste zich telkens aan de politieke situaties aan en profiteerde zo van een makkelijke uitvoer. Daarom werden ze ook actief in Longwy, vooral in de 19de eeuw, samen trouwens met de familie Nothomb die eveneens op verschillende plaatsen bezig was. Het bedrijf maakte in de eerste helft van de 19de eeuw vooral gebruiksgoed, serviesgoed van pijpaarde of faience fine.

Caranza.

Maar Longwy werd vooral na 1870 belangrijk toen het bedrijf zich gooide op de productie van siergoed en onder leiding kwam te staan van de Italiaan AmĆ©dĆ©e de Caranza die ooit de leiding zou hebben gehad van de keizerlijke keramiek ateliers van Japan. Precies in die tijd werd het Chinese en Japanse porselein weer ontzettend populair. Dit leidde ondermeer tot de opbloei van het Japonisme en later de Art Nouveau. En vanuit het Verre Oosten werd keramiek met emaildecors ingevoerd. De Caranza kende dit blijkbaar goed en introduceerde de techniek in het atelier van Longwy. Van toen af aan werd dergelijk met email versierde keramiek gemaakt. Deze schaal is al een later product, uit de jaren ’20 of ’30 in de stijl van de Art Deco. De faience van Longwy wordt druk verzameld, zeker in Frankrijk. Bijzondere stukken zijn vrij veel waard, maar zelfs zo’n eenvoudige schaal is goed voor een 200 euro. De prijs voor de doorsnee is wat gezakt tegenover de waarde van de ongewone objecten. Maar dit is op zich geen ongewone evolutie. Telkens iets in de mode geraakt, koopt iedereen in het begin alles op en stijgen ook alle prijzen, pas achteraf, als de hausse over is en de gemoederen wat bedaard, gebeurt de selectie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content