Sterren worden royaal betaald voor aanwezigheid bij modeshows

Lily Allen © Reuters

Celebs als Rihanna, Beyoncé of Lady Gaga krijgen soms wel tot 75.000 euro om aanwezig te zijn op een modeshow tijdens de modeweken in Parijs, New York, Londen of Milaan. Naast een aardig spaarcentje dat ze krijgen van het organiserende modelabel, mogen ze vaak ook zoveel kleding uitkiezen als ze willen. Dat schrijft althans de Britse Telegraph.

Celebs als Rihanna, Beyoncé of Lady Gaga krijgen soms wel tot 75.000 euro om aanwezig te zijn op een modeshow tijdens de modeweken in Parijs, New York, Londen of Milaan. Naast een aardig spaarcentje dat ze krijgen van het organiserende modelabel, mogen ze vaak ook zoveel kleding uitkiezen als ze willen. Dat schrijft althans de Britse Telegraph.

Toch plakt er op het hoofd van elke celebrity een andere prijs. Zo krijgt niet elke ster een bedrag van 75.000 euro om zijn of haar gezicht op een modeshow te laten zien. Actrice en mode-icoon Chloë Sevigny ontvangt rond de 50.000 euro om aanwezig te zijn bij een show van een groot modehuis, dat blijkt uit een nieuw onderzoek. Maar geld is niet het enige wat sterren krijgen. Vaak mogen ze ook al kleding uit de nieuwe collectie uitkiezen en zoveel ze maar willen mee naar huis nemen.

Het geven van geld of kleding is iets wat in de praktijk al heel lang wordt gedaan. Er is vaak geen andere manier om bekende gezichten naar je show te krijgen. Maar hoe langer hoe meer hoor je vaak geklaag over dit soort praktijken. Zo zei ontwerpster Nicole Farhi al in 2012 dat ze de gewoonte niet kan smaken. “Het is niet professioneel. Ik heb het nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Het is gewoonweg vreselijk.”

Geen schaamte bij Lily Allen

Veel sterren schamen zich niet over het krijgen van deze cadeautjes. Zo gaf bijvoorbeeld Lily Allen publiekelijk toe dat ze na tweeënhalf jaar van afwezigheid een comeback maakt in de muziekwereld omdat ze de gratis kleding, etentjes en handtassen miste. In 2007 vertelde ze ook al dat ze gratis mocht winkelen in de boetiek van Yves Saint Laurent, zolang ze maar aanwezig was op zijn modeshow.

Champagne voor Poppy Delevingne

Het Britse model Poppy Delevingne kreeg kisten vol met champagne en in ruil daarvoor moest ze een foto nemen van zichzelf en haar man waarop ze de champagne opdronken. De foto verscheen vervolgens op Instagram. Voor het champagnemerk was de missie geslaagd. Om even duidelijk te maken: bedoeling van de merken is dat de celebrities met hun spullen gefotografeerd worden of aan hun merk gelinkt kunnen worden. Missie gelukt als ze daar in slagen. (LVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content