Kom tot leven. Even helemaal weg. Bekijk de wereld met andere ogen. Het zijn maar enkele ronkende slogans van toeristische diensten. Grote beloften, maar niet helemaal onterecht: wie vaak op vakantie gaat, is over het algemeen gelukkiger dan mensen die er minder tijd voor maken. Ook je gezondheid en prestaties op het werk varen er wel bij: vakanties verkleinen het risico op hartaandoeningen, depressie en burn-out en geven je op stressmomenten leuke vooruitzichten en herinneringen om je aan op te trekken. "Vakanties werken als slaap", stelde de Nederlandse psychologe en auteur van heel wat vakantieonderzoek Jessica de Bloom in De Telegraaf: beide helpen om te herstellen van je werkleven en om gezond te blijven.

Wie vaak op vakantie gaat, is over het algemeen gelukkiger.

Toch is het oppassen voor onrealistische verwachtingen. Vlekkeloze vakanties zijn zeldzaam, de kans dat je helemaal herboren terugkomt is klein, en je leven zal er al helemaal niet drastisch door veranderen. De grootste winst voor je welbevinden en geluksgevoel zit namelijk al voor je vertrek, terwijl je je time-out nog bij elkaar plant en fantaseert. Ter plaatse zitten we nog altijd beter in ons vel, maar dat effect is van korte duur. Dagen na onze thuiskomst keren we qua welbevinden, vermoeidheid en stress alweer terug naar ons oude niveau en zijn we niet gelukkiger dan werknemers die niet op vakantie gingen. Wie een héél relaxte vakantie beleeft, houdt z'n high enkele dagen langer vast, maar is daarna evengoed weer zijn oude zelf.

Sla het advies om "vooral goed te slapen" niet in de wind: dat vergroot je welzijn tijdens én na je vakantie.

Sla het advies om "vooral goed te slapen" niet in de wind: dat vergroot je welzijn tijdens én na je vakantie. Hoelang je out of office bent, speelt volgens de Bloom en andere onderzoekers echter geen rol: na drie weken ertussenuit verdwijnt je vakantiegeluk net zo snel als na een midweek. In het eerste geval kent dat geluk trouwens al na acht dagen een piek, waarna het afkalft. Belangrijker is om op regelmatige basis korte én langere vakanties te nemen, zodat je lichaam en geest vaker de kans krijgen om te herstellen. Denk er ook aan om af te sluiten in schoonheid en vermijd stress op de terugweg: je laatste vakantieherinnering is beter een aangenaam etentje bij zonsondergang dan een zenuwslopende rit naar de luchthaven en een gemiste vlucht.