Waarom vliegtuigpersoneel vertragingen nog harder haat dan jij

© Getty Images/iStockphoto

Wie op reis vertrekt en het woordje “delayed” naast zijn of haar vlucht ziet staan is er (terecht) het hart van in. Besef echter dat de stewards en stewardessen nòg meer reden tot klagen hebben, zo legt een steward uit op zijn blog.

Niet betaald

De hoofdreden waarom stewards en stewardessen vertragingen haten is omdat ze meestal pas betaald worden wanneer de deuren van het vliegtuig zich sluiten voor vertrek. Het wachten op de vlucht, het inschepen en verwelkomen van de passagiers, ervoor zorgen dat hun bagage correct opgeborgen wordt en dat hun gordels stevig vastzitten? Allemaal onbetaald. Wanneer jij dus aan de gate (of in het vliegtuig, maar met de deur open) moet wachten tot een vliegtuig kan opstijgen ben je een paar uur van je vakantie kwijt, voor stewards en stewardessen kost het hun letterlijk geld.

Planning overhoop

Stewards en stewardessen hebben een zeer strict uitgestippeld schema dat constant aangepast wordt, mede dankzij de vertragingen. Wie dus wil proberen om tijdens een dag (of een paar uur) layover iets van de stad te zien of eindelijk nog eens langs te gaan bij familie of vrienden ziet zijn plannen vaker wel dan niet in het water vallen.

Dat komt niet alleen omdat je vertraging oploopt en je layover minder lang duurt, maar ook omdat je zo bijvoorbeeld technisch gezien té lange werkdagen hebt, waardoor je soms op andere plekken verplicht moet rusten dan dat je eerst had gedacht. Wanneer je als steward bijvoorbeeld vertrekt in Londen, daarna naar Rome vliegt om vervolgens te landen in Brussel – waar je hebt afgesproken met je ouders om iets te gaan eten, maar je eerste vlucht loopt vertraging op, dan kan het goed zijn dat je verplicht wordt om in Rome te rusten, om na je rust de komende vijf dagen de wereld rond te reizen zonder die week ooit nog thuis te stoppen. Niet alleen is je planning zo in de war – je moet er ook op voorzien zijn wat betreft je handbagage. Een schoon uniform, voldoende ondergoed en toiletspullen,… het brengt allemaal stress met zich mee.

via GIPHY

Te laat op het werk

Net zoals jij misschien naar je werk pendelt met de wagen of de trein, pendelt een steward(ess) met het vliegtuig. Wie dus door een uitgelopen eerste job te laat op de volgende vertrekbestemming aankomt, is dus technisch gezien te laat op zijn of haar werk, waardoor het schema nogmaals herzien moet, en bovenstaande problemen zich weer voordoen.

Overwerkt

Ten laatste zorgen vertragingen er uiteraard voor dat heel wat stewards en stewardessen oververmoeid en overwerkt zijn. Een gemiddelde werkdag binnen een “domestic” timezone (in Amerika) duurt zo’n 13 uur, maar voor internationale vluchten kan dat allerlei zijn (zo duurt een vlucht van L.A. tot Sydney 16 uur bijvoorbeeld). Vertragingen betekenen langere werkdagen, en zoals uitgelegd: ze worden niet voor al hun uren betaald.

Lees het volledige verhaal op theNYCwanderer.com en geef je steward of stewardess een bemoedigende glimlach in plaats van een moordende blik tijdens je volgende vertraagde vlucht. Ze zitten immers letterlijk in hetzelfde schuitje als jij.

via GIPHY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content