Waarom hostels het goed doen

© pousadadafonte.net

Met de financiële crisis is goedkopere accommodatie extra aantrekkelijk maar ook zonder de crisis zouden hostels successen boeken.

Concrete cijfers zijn er niet maar iedereen is het erover eens: de aanhoudende wereldwijde financiële en economische perikelen leggen de hostelsector geen windeieren.

Uit een recente bevraging van 5.000 reizigers in 141 landen door Hostelworld en Lonely Planet blijkt dat de accommodatiekeuze in de eerste plaats bepaald wordt door de kostprijs.

Bijna 90 procent van de ondervraagden stelt 80 euro per nacht als absolute maximumbedrag dat ze ooit aan accommodatie zouden uitgeven.

Meer dan de helft van de ondervraagden beweert daarnaast bereid te zijn om ingevingen te doen op vlak van accommodatie als dat betekent dat ze naar de gewenste bestemming of voor een langere periode op vakantie kunnen gaan.

Luizen Al die overwegingen – al dan niet extra gemotiveerd door de crisis – spelen in de kaarten van de goedkopere accommodatieformules zoals campings, B&B’s en hostels.

Maar ook zonder de crisis zouden hostels het – letterlijk – goed doen. Hostels zijn immers niet meer de oplossing voor één nacht voor hardcore rugzaktrekkers die er voor 15 euro de luizen dan maar bijnemen.

Pousada Net als hotels bieden hostels nu ook vaak privékamers aan en hebben ze in tegenstelling tot die hotels vaak een heel eigen inkleding en stijl. Denk maar aan de vele heringerichte kloosters of aan de parels van pousada’s in Zuid-Amerika.

Kortom, de meeste hostels zijn erin geslaagd een betere kwaliteit te bieden zonder hun prijsvoordeel te verliezen, iets wat een heel diverse groep reizigers niet is ontgaan. (LG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content