Vanaf 2017 opnieuw CO2 taks op vluchten van en naar EU

© Thinkstock

Tot eind 2016 worden enkel de vluchten binnen de EU aan het Europese emissiehandelssysteem onderworpen, vanaf 2017 zal de CO2-taks ook op de (intercontinentale) vluchten van en naar Europa van toepassing zijn.

Het Europees Parlement heeft dat beslist. De plenaire vergadering van het Parlement keurde daarmee een akkoord goed dat met de lidstaten werd bereikt. De bevoegde parlementscommissie schoot het compromis vorige maand nog af omdat het geen vrijstelling wilde voor langeafstandsvluchten.

De luchtvaartsector wordt sinds 2012 bij het Europese emissiehandelssysteem betrokken. Om de CO2-uitstoot van vliegtuigen te beperken, kunnen de maatschappijen die de hen toegestane uitstootlimiet niet bereiken, rechten verkopen.

Kritiek

Het Europese systeem lag onder vuur van onder meer China en de Verenigde Staten, die waarschuwden voor het kostenplaatje voor hun luchtvaartsector.

Om de kansen gaaf te houden op een globaal akkoord over het beperken van de CO2-uitstoot door de luchtvaartsector, werden op voorstel van Europees commissaris voor Klimaat Connie Hedegaard intercontinentale vluchten vrijgesteld van de emissiehandel.

Klok stop zetten

Intussen werd in de schoot van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) overeengekomen om tegen 2016 een mondiaal systeem af te spreken dat vanaf 2020 in voege moet treden. Hedegaard stelde daarom voor om “de klok stop te zetten” tot 2020, maar is nu teruggefloten.

“Het emissiehandelsysteem zal na 2016 weer volledig van toepassing zijn”, zegt het Duitse parlementslid Peter Liese (EVP). Als er in 2016 toch geen akkoord wordt gevonden, “kan niemand het rechtvaardigen dat we deze uitzondering nog eens vier jaar handhaven”. (Belga/MS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content