De Amerikaanse overheid weet al een tijd dat twaalf grote luchthavens zeer kwetsbaar zijn voor de stijgende zeespiegel. Daar zitten alle drie de New Yorkse luchthavens bij.

Een nieuw rapport van de lokale autoriteiten in New York geeft nu aan dat de zeespiegel ter hoogte van de stad de komende jaren sneller zal stijgen dan lang was aangenomen.

Sandy

De kwetsbaarheid is op korte termijn groot bij stormen. Bij de zware storm Sandy, in oktober vorig jaar, kwam een aanzienlijk deel van LaGuardia onder water te staan. Ook de twee andere luchthavens, John F. Kennedy International Airport en Newark International Airport, werden getroffen, maar in mindere mate.

De overstroming vorig jaar in LaGuardia was niet eens het worstcasescenario. Sandy sloeg op die plaats toe bij laagtij. Had de storm negen uur eerder, bij hoogtij, toegeslagen, dan was het water nog ruim 1 meter hoger gekomen en dan zouden ook de luchthavengebouwen bedreigd zijn geweest.

Naarmate de zeespiegel stijgt, kunnen ook minder zware stormen tot grote problemen leiden op de luchthavens, zeggen wetenschappers. "De luchthaveninfrastructuur van New York City loopt steeds meer risico omdat stormvloeden niet alleen landingsbanen aan de rand maar ook de luchthaventerminals zelf gaan bedreigen", aldus het nieuwe rapport.

Alleen meer in Londen

De drie New Yorkse luchthavens vormen een van de belangrijkste knooppunten voor luchtverkeer ter wereld. Alleen door de Londense luchthavens passeren meer passagiers.

Tijdens Sandy werden de drie New Yorkse luchthavens preventief gesloten. Dat leidde tot het schrappen van duizenden nationale en internationale vluchten.

De negen andere Amerikaanse luchthavens die kwetsbaar zijn voor het stijgende zeeniveau zijn de internationale luchthavens van San Francisco, Oakland, Honolulu, New Orleans (Louis Armstrong), Tampa, Miami, Fort Lauderdale en Philadelphia en de nationale luchthaven Ronald Reagan in Washington.

Al die luchthavens hebben minstens een startbaan die minder dan 3,6 meter boven de zeespiegel ligt. (IPS/MS)

De Amerikaanse overheid weet al een tijd dat twaalf grote luchthavens zeer kwetsbaar zijn voor de stijgende zeespiegel. Daar zitten alle drie de New Yorkse luchthavens bij. Een nieuw rapport van de lokale autoriteiten in New York geeft nu aan dat de zeespiegel ter hoogte van de stad de komende jaren sneller zal stijgen dan lang was aangenomen.Sandy De kwetsbaarheid is op korte termijn groot bij stormen. Bij de zware storm Sandy, in oktober vorig jaar, kwam een aanzienlijk deel van LaGuardia onder water te staan. Ook de twee andere luchthavens, John F. Kennedy International Airport en Newark International Airport, werden getroffen, maar in mindere mate. De overstroming vorig jaar in LaGuardia was niet eens het worstcasescenario. Sandy sloeg op die plaats toe bij laagtij. Had de storm negen uur eerder, bij hoogtij, toegeslagen, dan was het water nog ruim 1 meter hoger gekomen en dan zouden ook de luchthavengebouwen bedreigd zijn geweest. Naarmate de zeespiegel stijgt, kunnen ook minder zware stormen tot grote problemen leiden op de luchthavens, zeggen wetenschappers. "De luchthaveninfrastructuur van New York City loopt steeds meer risico omdat stormvloeden niet alleen landingsbanen aan de rand maar ook de luchthaventerminals zelf gaan bedreigen", aldus het nieuwe rapport.Alleen meer in Londen De drie New Yorkse luchthavens vormen een van de belangrijkste knooppunten voor luchtverkeer ter wereld. Alleen door de Londense luchthavens passeren meer passagiers. Tijdens Sandy werden de drie New Yorkse luchthavens preventief gesloten. Dat leidde tot het schrappen van duizenden nationale en internationale vluchten. De negen andere Amerikaanse luchthavens die kwetsbaar zijn voor het stijgende zeeniveau zijn de internationale luchthavens van San Francisco, Oakland, Honolulu, New Orleans (Louis Armstrong), Tampa, Miami, Fort Lauderdale en Philadelphia en de nationale luchthaven Ronald Reagan in Washington. Al die luchthavens hebben minstens een startbaan die minder dan 3,6 meter boven de zeespiegel ligt. (IPS/MS)